en W. Heijbroek het artikel 'Vlissingen maakt
ambitieus plan voor vernieuwen oude stad'. De
Koninklijke Schelde Groep heeft Vlissingen verla
ten en een gebied van 32 hectaren aan de stad
teruggegeven. De plannen voor dit belangrijke
industriële erfgoed staan de komende tijd centra
al. De Bond Heemschut is gevraagd zitting te
nemen in een projectgroep, die zich zal bezig
houden met het proces van behoud, herstel en
nieuwe bestemming van het grote terrein. Het
dok van Perry is het oudste droogdok van
Nederland en zal in de oorspronkelijke staat wor
den teruggebracht en het hoogste gedeelte van
de Machinefabriek met hallen uit 1913, 1916 en
1919, moet gespaard blijven. Ook de
Timmerfabriek aan de Koningsweg kan hopelijk
een nieuwe functie krijgen, bijvoorbeeld als res
taurant en vergaderruimte bij een hotel. Het is in
elk geval een zeldzaam gebeuren dat de histori
sche zeevesting Vlissingen zo'n groot terrein bin
nen haar stadswallen terugkrijgt en kan ontwik
kelen.
Het historische tijdschrift Holland (2005,4) opent
met een lang artikel van W. Ettema: 'Boeren op
het veen (1000-1500)', een ecologisch-historische
benadering. Het ontginningsproces is al vaak uit
voerig beschreven, maar in dit artikel wil de
auteur nagaan wat er bekend is over het boeren
bedrijf op het veen. Het blijkt dat een gemengd
bedrijf tot in de zestiende eeuw ook op veen
grond zeer gebruikelijk was. Om licht te werpen
op de unieke ontwikkeling van het Hollands-
Utrechtse veengebied zou samenwerking tussen
archeologen, historisch-geografen en historici
heel belangrijk kunnen zijn.
H. Kaal beschrijft in zijn artikel 'Verderfelijk vermaak'
het film-, toneel- en dansbeleid van de burge
meesters van Amsterdam, Rotterdam en Den
Haag. Tijdens de jaren twintig kwamen moderne
dansstijlen als de charleston en shimmy uit de
Verenigde Staten naar Nederland. De antirevoluti
onaire burgervader van Amsterdam en zijn libera
le collega's van Rotterdam en Den Haag zagen
toe op de handhaving van wetten op de openba
re orde, de goede zeden en de zondagsheiliging.
Ondanks hun verschillende persoonlijke opvattin
gen slaagden zij erin onderlinge afspraken te
maken waardoor hun censuurbeleid een steviger
basis kreeg.
Het Staats Archiv Bremen heeft een lijvig boek uitge
geven van Hans Hesse: Konstruktionen der
Unschuld. Die Entnazifizierung am Beispiel von
Bremen und Bremerhaven 1945-1953. Uit
Duitsland bereiken ons regelmatig uitgaven waar
in men probeert het Duitse oorlogsverleden een
plaats te geven of daarmee af te rekenen. De
auteur bespreekt uitgebreid de schuldgevoelens
van de Duitsers, de pogingen vernietigingskam
pen te bagatelliseren en het niet bestraffen van
grote en kleine misdadigers. Over de dikwijls
gehoorde opvatting dat de groten vrijuit gingen
en de kleinen zwaar gestraft werden probeert
Hesse duidelijkheid te verschaffen. Met allerlei
voorbeelden geeft hij aan hoe moeilijk het was
om recht te doen geschieden. Wat bijvoorbeeld te
denken over een ambtenaar die in 1937 lid werd
van de nsdap in de hoop op een betere carrière?
Onderscheid wordt gemaakt in hoofdverdachten
en meelopers, in activisten en idealisten, in
vrouwen en mannen. Hoe zat het met de verant
woordelijkheden van artsen, kerkbestuurders en
rechters? En welke rol vervulden de scholen?
Duitsland heeft heel lang moeten leven met de
smet van zijn nationaal-socialistisch verleden en
de poging dat van zich af te schudden behoort
tot de belangrijkste gebeurtenissen van de na
oorlogse Duitse geschiedenis.
Het jaarboek van het Heemkundig Genootschap van
het Meetjesland (2005, nr.56) biedt weer tal van
interessante artikelen. F. Bastiaen bijt het spits af
met 'Meer dan catechismusles?'. In de 19de eeuw
kende het onderwijs in Vlaanderen verschillende
ups en downs. Kort na de Revolutie werden door
de Franse bezetter wel initiatieven genomen zoals
verplicht en kosteloos onderwijs maar die werden
spoedig weer afgeschaft. Pas tijdens de periode
van het Hollands bewind veranderde het een en
ander ten goede; na de Belgische onafhankelijk
heid moest de centralistische onderwijspolitiek
van Willem lil echter weer wijken voor absolute
92
Aanwinsten ruiIverkeer