Mededelingen
Van kind tot burger: Volksopvoeding in Nederland (1780-1920)
Genootschapscolleges 2006-2007
Van september 2006 tot en met februari 2007 wor
den opnieuw Genootschapscolleges verzorgd. De
colleges bestaan uit drie series; in elke serie staat
een onderwerp centraal. Hieronder de data en
onderwerpen. Binnenkort wordt het programma
boekje gedrukt en krijgen alle leden een exem
plaar toegestuurd.
Serie 'Mens en Aarde', 19.30-21.30 uur, aula
Zeeuwse Bibliotheek.
22 september 2006: P. de Weerd; 29 september
2006: prof. dr. J.W.F. Reumer; 6 oktober 2006:
dr. P. Siegmund; 13 oktober 2006: prof. S.B.
Kroonenberg.
Serie li: 'Godsdienstfilosofie', 16.45-18.45 uur, aula
Zeeuwse Bibliotheek.
17 november 2006: prof. dr. P.B. Cliteur;
24 november 2006: prof. dr. R. van Woudenberg;
1 december 2006: prof. dr. mr. H. Philipse;
8 december 2006: dr. J. Bor.
Serie m: 'Liedkunst', 16.45-18.45 uur, aula Zeeuwse
Bibliotheek.
19 en 26 januari 2007, 2 en 9 februari 2007.
Deze serie wordt verzorgd door de heer L.C. de
Broekert.
Het Zeeuws Genootschap in het examen
geschiedenis
ln het centraal schriftelijk eindexamen geschiedenis
voor het vwo op 22 mei 2006 kwamen twee vra
gen over het Zeeuws Genootschap voor.
Het juiste antwoord:
15.-- Het opleidingsniveau van de onderwijzers
moet worden verbeterd. - Er mogen geen lijf
straffen worden uitgedeeld. - De orde in de klas
moet beter worden gehandhaafd.
Zowel Het Nut als het Zeeuws Genootschap
schrijft prijsvragen uit om hun denkbeelden
onder de aandacht van het publiek te brengen.
16. Kenmerkend voor de Nederlandse Verlichting is
haar christelijke karakter.
Het Zeeuws Genootschap bekroont de bijdrage
In 1778 schrijft het Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen een prijsvraag uit over de
vraag: "Welke verbeteringen hebben de openbare scholen, ter meerdere beschaving van
onze natie, nodig? H.J. Krom, predikant in Middelburg, krijgt de hoofdprijs. In zijn
bijdrage bespreekt hij uitgebreid de toestand van het bestaande onderwijs
1 De inrichting van ons schoolwezen is overal niet zodanig als men in een eeuw, waarin de
2 gelegenheid tot het bekomen en vermeerderen van kundigheden zich zo overvloedig
3 voordoet, wel zoude wensen Het kan niet ontkend worden dat vele schoolmeesters,
4 vooral op het platteland, niet zeer geschikt zijn voor hun functie, waartoe meer vereist
5 wordt dan men zich doorgaans verbeeldt. Velen die er nimmer toe werden opgeleid, zijn
e meer geschikt om achter de ploeg te gaan en de harde kluiten der aarde te breken dan om de
7 harten van de jeugd te vormen en van de nodige kundigheid te voorzien De boeken die
8 in gebruik zijn, behelzen een gedeelte van de Heilige Schrift (de bijbel). Door het algemeen
9 gerammel en geraas heeft de meester nog werk genoeg zijn kleine scholier te verstaan en
10 naar behoren zijn fouten aan te wijzen en te verbeteren De kinderen zijn steeds
11 benauwd voor de grillige gestrengheid van zulke meesters; ze zijn bijna zo bang voor 't
12 schoolgaan als voor de dood De bullepezen (een soort zweep), leren riemen, rottingen,
13 stevige stok, de plak zelfs, te hard aangezet, kunnen treffende gevolgen nalaten. Een
14 onvoorziene slag tegen het hoofd kan snel de dood aanbrengen.
102
Mededelingen