Het bedrijf zoekt inderdaad tientallen medewer
kers voor verschillende technische functies. Maar
de vacatures ontstaan doordat het bedrijf te
maken heeft met een pensioengolf. Een groot
deel van de huidige werknemers kwam in de
jaren zestig of zeventig in dienst. De pensioen-
golf begon twee jaar geleden en duurt nog tot
2010. Per jaar vertrekken gemiddeld honderd
man. De functies van de afzwaaiers worden ech
ter niet allemaal opnieuw ingevuld, zo blijkt.
Sinds 2003 heeft het bedrijf 1 50 nieuwe werkne
mers aangenomen: per saldo verdwijnen er dus
banen. Tot overmaat van ramp kondigde Dow in
september aan dat het de 'niet-productiegerichte
functies' grotendeels naar India gaat verplaatsen.
Ook wil het bedrijf de 'administratieve functies in
Europa herschikken'. De vestiging in Terneuzen is
de grootste buiten de VS en telt 450 administra
tieve banen. Het is nog niet duidelijk hoeveel
banen beide reorganisaties gaan kosten.
De tunnel
Op 14 maart 2003 opende koningin Beatrix de
6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel, die tot
zestig meter onder NAP duikt. In de eerste twaalf
maanden reden er dagelijks 12.000 voertuigen
door de tunnel: de helft meer dan het aantal dat
de veerboten tussen Vlissingen en Breskens, en
Kruiningen en Perkpolder dagelijks samen over
zetten. Vorig jaar waren het er 13.500. Een flinke
drukte: de tweebaans toeleidingswegen op Zuid-
Beveland en in Zeeuws-Vlaanderen zijn geregeld
verstopt. Maar niet druk genoeg, oordeelde NV
Westerscheldetunnel, die voor 2005 had ingezet
op een groei van 10 procent. Alle reden om het
toltarief te verhogen. De NV moet uiteindelijk
een jaarlijks rendement van 7,5 procent halen uit
de investering van 750 miljoen euro.
De tunnelmaatschappij verwacht dat in 2010 twintig
duizend voertuigen per dag van de tunnel
gebruikmaken. Uit de pot geld die de provincie
kreeg ter compensatie van verlies aan natuur
waarde door de geplande verdieping van de
Westerschelde wordt 100 miljoen euro gehaald
om de toevoerwegen naar de tunnel vierbaans te
maken.
Bovendien gingen de Zeeuwse bestuurders er tot
voor kort van uit dat in 2010 een tunnel gereali
seerd zou worden onder het Kanaal van Terneu
zen naar Gent bij Sluiskil. [Inmiddels lijkt de aan
leg van die tunnel binnen een aantal jaren reali
teit te worden. (Red.)] De brug waarover het tun-
nelverkeer op weg naar of vanuit België nu nog
wordt geleid, is gemiddeld vijf uur per dag
geopend. De Vlaamse bestuurders zien in deze
geplande vierbaans autoweg een oplossing voor
het dreigend fataal verkeersinfarct op het traject
Zeebrugge, Gent, Antwerpen. Het (vracht-jverkeer
uit Zeebrugge en de Franse havens richting Rijn
mond en Rotterdam zou via de tunnel moeten
worden geleid, vindt de gouverneur van Oost
Vlaanderen, Denys. In Zeeland vreest een groei
ende oppositie dat het gedaan is met rust en
stilte als een deel van die verkeersstroom zich via
de dammen en de Zeelandbrug naar Rotterdam
perst.
De tunnel bij Sluiskil zou gefinancierd worden uit de
opbrengst van de privatisering van de Wester
scheldetunnel en een bijdrage van 25 miljoen
euro van de Belgen. Weerstand in de Tweede
Kamer en de Provinciale Staten echter haalde een
streep door de plannen van de Staat (95,4 pro
cent van de aandelen in de NV) en de provincie
Zeeland (4,6 procent) om hun aandelen over te
doen aan een marktpartij. Een Kamermeerderheid
van PvdA en CDA wil nu dat minister Zalm de
rendementsnorm van 7,5 naar 6 procent verlaagt
en eventueel de tolperiode oprekt van dertig naar
vijftig jaar en dat met de meeropbrengsten als
nog de spa bij Sluiskil de grond in kan.
Hoe het ook zij, een tolvrije Westerscheldetunnel
zoals de meeste Zeeuws-Vlamingen willen, zit er
voorlopig niet in. In feite zitten ze straks meer
dan ooit op een figuurlijk eiland. De Belgen wil
len op 1 januari 2008 een wegenvignet invoeren.
De Belgische automobilisten krijgen een evenre
dige verlaging van de wegenbelasting, maar bui
tenlandse auto's - en dus ook die uit Zeeuws-
Vlaanderen - moeten fors gaan betalen voor het
gebruik van de Belgische wegen. De Zeeuws-
Vlamingen hebben dan geen kosteloze verbin
ding meer met de buitenwereld.
De overkant
Ron Berks van Modehuis Berco is positief over de
tunnel, maar hij heeft dan ook een winkel 'aan
de overkant'. Berks is voorzitter van de midden-
sta ndsvereni ging in Goes. "Sinds de tunnel open
is, komen veel Zeeuws-Vlamingen in Goes en
Middelburg winkelen. De koopkracht vloeit door
152
Westerscheldetunnel