maar ook voor werkgelegenheid. De Antwerpse
dokken naderen onze gemeentegrens, daar moe
ten wij ook van kunnen profiteren. Maar het gaat
niet alleen om werk. Als een ziekenhuisfusie er
voor zorgt dat de specialisten straks in Goes zit
ten, moeten wij terechtkunnen in Gent en Ant
werpen." De werkgelegenheid staat toch al onder
druk in Hulst, omdat belangrijke werkgevers met
tegenslagen te maken hebben.
Postorderbedrijf Neckermann is door de ongelijke
strijd met de internetbedrijven in de rode cijfers
geraakt en schrapt honderd van zijn achthonderd
arbeidsplaatsen. Bij meubelgigant Morres, waar in
2001 nog 580 man werkte, verdwenen dit jaar
weer 22 banen. Er zijn er nog ongeveer 400 over.
De gemeente Hulst heeft een Belgische 'jobhun-
ter' ingehuurd die uitkeringsgerechtigden in het
Vlaamse buurland aan werk moet helpen. In het
kader van het project 'Open Grens' gaat de Bel
gische banenjager een bemiddelingstraject uitzet
ten voor 25 werklozen. Het CW1 in Terneuzen
zoekt ondertussen op verzoek van het havenbe
drijf Antwerpen naar 'nautisch technisch perso
neel' dat op de Belgische banenmarkt moeilijk te
vinden is.
De gemeente Sluis houdt ook niet van half werk:
grote problemen pakje aan met grote oplossin
gen. En projectontwikkelaars helpen daar graag
een handje bij. De eerste versie van Sluis aan Zee
sneuvelde driejaar geleden uiteindelijk op een
provinciaal 'njet' omdat het tot leven wekken van
de dode zeearm het Zwin, en vooral de geplande
villa's en jachthaven voor 400 schepen, in strijd
waren met de vogel- en habitatrichtlijn. Nu de
kuststrook op de schop moet in het kader van de
kustversterking - de kust van Cadzand-bad tot
Breskens is door Rijkswaterstaat aangemerkt als
'zwakke schakel' die niet bestand is tegen een
'eens-in-de-4000 jaar superstorm' - zagen het
nieuwe gemeentebestuur en de projectontwikke
laar hun kans schoon en presenteerden zij een
iets afgeslankte versie van Sluis aan Zee. Met
projectontwikkelaar Fundex uit Zeebrugge is
inmiddels een initiatiefovereenkomst getekend.
De - Belgische - planontwerper mikt op Vlaamse
kopers en klanten voor de geplande vierhonderd
villa's met 'private oevers' en honderd apparte
menten. Langs de nieuwe zeearm komt ook een
golfbaan en in de oude stad Sluis een jachthaven
met vijftig ligplaatsen. Of het nu Sluis aan Zee
wordt of een bescheidener Sluis aan het Water,
volgens de nieuw aangetreden (en inmiddels weer
vertrokken) Sluise wethouder Adri Rosendaal ziet
het er wel naar uit dat de plannen gerealiseerd
gaan worden. "Al duurt het nog wel een jaar of
tien voor de huizen worden opgeleverd."
De gemeente Sluis probeerde het tij ook te keren
door in te zetten op innovatie. Met anderhalf
miljoen euro provinciegeld werd door het vorige
college van B en W een Technopark ingericht in
de voormalige Landbouw Praktijkschool in
Schoondijke. Volgens Rosendaal is het Techno
park wellicht te hoog gegrepen. "Voorwaarde is
dat het om innovatieve bedrijven gaat. Ik heb
geprobeerd de toelatingseisen te versoepelen, ook
al omdat naastgelegen grond is aangekocht voor
uitbreiding - voor een forse prijs -, maar dat
stuit op bezwaren van de provincie. Ik maak me
zorgen om de achterblijvende ontwikkeling van
het terrein. Hydrovision telt enkele tientallen
werknemers, maar dat was een bestaand bedrijf
dat van een ander terrein naar het Technopark is
verhuisd. Speedheat doet in vloerverwarming en
heeft misschien vijf man in dienst. Verder staan
er wel wat bedrijfjes ingeschreven maar die ont
plooien nauwelijks bedrijvigheid." De gemeente
gaf Emergya Windtechnologie BV (EWT) in maart
2004 een achtergestelde lening van 200 duizend
euro. EWT zou goed zijn voor vijftien arbeids
plaatsen op het Technopark en 25 bij de toeleve
ranciers. "Maar voorlopig is er alleen een kan
toortje op het terrein", aldus Rosendaal. "Ze
schijnen de productie naar India te hebben uitbe
steed, daar hebben we hier weinig aan." Energie
bedrijf Delta richt op het Technopark een proef
veld op voor vijftien kleine windmolens - zonder
EWT. Beter gaat het met het bedrijventerrein de
Vlaschaard bij Eede. "Dat terrein ligt vlak bij de
grens en dicht bij de expresweg, de autoweg van
Zeebrugge naar Gent en Antwerpen. Die ontslui
ting is erg belangrijk. Het zijn dan ook meest
Belgische bedrijven die daar een plek vinden."
De foto's bij dit artikel zijn van Ludo Goossens.
154
Westerscheldetunnel