ppllTi
16.1
veelal door medewerkers van het Smithsonian ver
richt of bijgewoond. Veel foto's en tekeningen van
bewerkte en met figuren versierde beenderen,
werktuigen van vuursteen, vuistbijlen en speerpun
ten verduidelijken de tekst.
Uit België kwam het Jaarboek Koninklijk Museum
voor Schone Kunsten Antwerpen 2003. B. Baert
schreef hierin een lang artikel: 'A Head on a Platter.
The Johannesschüssel or the Mediator and the
Precursor'. Johannes de Doper neemt een unieke
positie in binnen de iconografie, en de Johannes-
schotel benadrukt het exclusieve karakter van deze
pionier en bemiddelaar. De geschiedenis van de
schotel laat duidelijk zien hoe bepaalde verbeeldin
gen zich kunnen ontwikkelen en soms een eigen
leven gaan leiden. De auteur probeert de zwerf
tocht van de Johannesschotel in de christelijke
cultuur te traceren.
Een algemeen bekend schilder in zijn tijd was
in Antwerpen Charles Félu, die van 1830 tot 1900
leefde. De schilder had geen armen, en gebruikte
voor zijn werk zijn voeten. Hij is vrij spoedig na
zijn overlijden in de vergetelheid geraakt. Auteur F.
de Callatij bespreekt zijn leven en werk en verge
lijkt dat met de positie van enkele andere voet- en
mondschilders.
Zoals elk jaar stuurde het Steiermarkische
Landesarchiv te Graz een flinke stapel publicaties:
over het woord 'Wiese' in plaatsnamen in Steier-
mark en buurlanden, over twee niet-Steierisch
klinkende familienamen als Putti en Fussi en over
de bekende schilder Friedrich Kulnigg (1838-1900).
Het boek Kurpfuscher und Baumarzte vor den
Schranken des Gerichts geeft de verschillende
aspecten van volksgeneeskunde in de achttiende en
negentiende eeuw in Stiermarken, en hoe daarmee
werd omgegaan in gerechtelijke kringen. Een dik
familiearchief dat in 1982 geschonken is, behandelt
een familiegeschiedenis vanaf de middeleeuwen tot
nu: lm alten und im neuen Östenreich, Notizen zur
Geschichte der Familie Stürgkh. Verder het jaar
boek Zeitschrift des Historischen Vereines für
Steiermark 2005.
Een opvallende publicatie is Franz Weiss,
Bilder in Holz geschnitten. Het boek geeft afbeel
dingen van prachtige houtsneden tussen 1950 en
2006 gemaakt, chronologisch gerangschikt. De
levensloop en de manier van werken van Weiss
komen uitgebreid aan de orde. De beelden worden
besproken: wat is hun boodschap, in welke kunst
stroming kunnen ze geplaatst worden en door wie
is de kunstenaar eventueel beïnvloed.
Graz im Bild, Ansichten und Einsichten van
E. Hammer-Luza en E. Schöggl-Ernst laat de
hoofdstad van Stiermarken zien door de ogen van
bekende en onbekende kunstenaars, vergezeld door
uitgebreide historische beschrijvingen.
Frcinz Weiss, Bilder
in Holz geschnitten.
Aanwinsten
33