ppllTi 16.1 veelal door medewerkers van het Smithsonian ver richt of bijgewoond. Veel foto's en tekeningen van bewerkte en met figuren versierde beenderen, werktuigen van vuursteen, vuistbijlen en speerpun ten verduidelijken de tekst. Uit België kwam het Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen 2003. B. Baert schreef hierin een lang artikel: 'A Head on a Platter. The Johannesschüssel or the Mediator and the Precursor'. Johannes de Doper neemt een unieke positie in binnen de iconografie, en de Johannes- schotel benadrukt het exclusieve karakter van deze pionier en bemiddelaar. De geschiedenis van de schotel laat duidelijk zien hoe bepaalde verbeeldin gen zich kunnen ontwikkelen en soms een eigen leven gaan leiden. De auteur probeert de zwerf tocht van de Johannesschotel in de christelijke cultuur te traceren. Een algemeen bekend schilder in zijn tijd was in Antwerpen Charles Félu, die van 1830 tot 1900 leefde. De schilder had geen armen, en gebruikte voor zijn werk zijn voeten. Hij is vrij spoedig na zijn overlijden in de vergetelheid geraakt. Auteur F. de Callatij bespreekt zijn leven en werk en verge lijkt dat met de positie van enkele andere voet- en mondschilders. Zoals elk jaar stuurde het Steiermarkische Landesarchiv te Graz een flinke stapel publicaties: over het woord 'Wiese' in plaatsnamen in Steier- mark en buurlanden, over twee niet-Steierisch klinkende familienamen als Putti en Fussi en over de bekende schilder Friedrich Kulnigg (1838-1900). Het boek Kurpfuscher und Baumarzte vor den Schranken des Gerichts geeft de verschillende aspecten van volksgeneeskunde in de achttiende en negentiende eeuw in Stiermarken, en hoe daarmee werd omgegaan in gerechtelijke kringen. Een dik familiearchief dat in 1982 geschonken is, behandelt een familiegeschiedenis vanaf de middeleeuwen tot nu: lm alten und im neuen Östenreich, Notizen zur Geschichte der Familie Stürgkh. Verder het jaar boek Zeitschrift des Historischen Vereines für Steiermark 2005. Een opvallende publicatie is Franz Weiss, Bilder in Holz geschnitten. Het boek geeft afbeel dingen van prachtige houtsneden tussen 1950 en 2006 gemaakt, chronologisch gerangschikt. De levensloop en de manier van werken van Weiss komen uitgebreid aan de orde. De beelden worden besproken: wat is hun boodschap, in welke kunst stroming kunnen ze geplaatst worden en door wie is de kunstenaar eventueel beïnvloed. Graz im Bild, Ansichten und Einsichten van E. Hammer-Luza en E. Schöggl-Ernst laat de hoofdstad van Stiermarken zien door de ogen van bekende en onbekende kunstenaars, vergezeld door uitgebreide historische beschrijvingen. Frcinz Weiss, Bilder in Holz geschnitten. Aanwinsten 33

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 34