Toen vervolgde het konvooi zijn weg en even
voor boei NF 9 werd bevel gegeven over te gaan op
een maximumsnelheid van zeven mijl per uur; dit
met het oog op de aanwezigheid van akoestische
mijnen. Het was ongeveer 12.00 uur, toen er plotse
ling een enorme explosie plaatsvond. De Goldshell
was getroffen, waarschijnlijk door een torpedo. Ze
ven bemanningsleden sprongen vanaf het achter
schip in de vuurvrije zone overboord en werden
door een Engels schip, met loods Lefère aan boord,
opgepikt. Alle andere opvarenden van de Goldshell
die zich in de midscheeps bevonden, onder wie ook
loods Lerooy, kwamen in de vlammen om.
De Nederlandse loods Cees van Baaren beloodste de
Amerikaanse liberty Sampa. Het schip behoorde
tot een uitgaand konvooi, dat op 27 februari 1945
om ongeveer vijf uur in de ochtend, zo'n tien mijl
benoorden Oostende, werd aangevallen. Vermoede
lijk werd de Sampa getroffen door een torpedo.
Door het geweld waarmee dit gebeurde, stortte de
mast met getopte laadbomen op de brug', waarbij
loods Van Baaren werd getroffen. Hij raakte aan
het hoofd gewond en overleed binnen een uur. On
middellijk werd hulp verleend door een toesnel
lende torpedojager, die met gewonden en slacht
offers koers zette naar Chatham. Voor Cees van
Baaren was het helaas te laat. Hij werd op 5 maart
1945 met militaire eer begraven op het kerkhof te
Gillingham nabij Chatham.
Mijnengevaar en aanvallen door vliegtuigen en
onderzeeërs maakten het konvooivaren tussen En
geland en Antwerpen tot een zeer riskante onder
neming.
Tot slot
Met welk een terughoudendheid en onverklaarbare
schroom is gesproken over het oorlogsverleden
van het Loodswezen. Men krijgt de indruk dat deze
periode eerder als ballast dan als historieg'oed
wordt beschouwd; dat het een geschiedenis betreft
met gevoeligheden en pijnlijke herinneringen
waarmee we beter niet te diepgaand bezig moeten
zijn. Ook in de Zeeuwse geschriften over die
periode wordt de loods niet genoemd.
Middenjaren zestig van de vorige eeuw was er
een Engels gezagvoerder van een Bluefunnelliner
die de Schelde The most tricky river in the world
noemde. Hij doelde met deze kwalificatie op onder
De loodsensociëteit op de Vlissingse boulevard, eind 1944. Foto Dert, Vlissingen.
De konvooivaart op Antwerpen
49