p£ML 16.2 Er kwam een uitkijktoren in Terneuzen op de villa van Van Wind van Merkensteyn. De Glen Usk een oude raderboot, werd van de Engelsen overge nomen en in de vluchthaven afgemeerd om dienst te doen als logiesschip voor de loodsen. Voor ande ren, soms hele gezinnen, moest logiesruimte worden gezocht bij de burgerij. Hotel Ambassadeur deed dienst als wacht en sociëteit. Autobussen moesten worden gecharterd en reden tussen Oostende en Terneuzen. Het lukte dankzij inzet en inventiviteit, maar vooral in de overtuiging dat het een bijdrage leverde tot de uiteindelijke geallieerde overwinning. De eerste konvooien, bestaande uit twintig tot dertig diepgaande schepen, waren onderweg. Het Nederlandse loodsenkorps bestond toen uit twintig rivierloodsen en 25 zeeloodsen. Op 28 november 1944 hielden Engelse en Ame rikaanse bevelhebbers van marine en landmacht samen met de burgemeester en schepenen van Ant werpen een ontvangst ter gelegenheid van de offi ciële opening van hun haven voor de geallieerde scheepvaart. Het eerste bevoorradingsschip dat be- loodst en wel de bochtige en snelstromende Schelde bevoer en trots afmeerde in de haven van MIDDELBURG FLUSHING I Pilot s 1 OccWR£.'3./0,9J (VARD'WAN) .VOO KSCHIf» vrtE* W9AG ...-'--9* :.W.R.G.JÖÏ« 'Fo«f "AlAl50Nrt£DVe) Hooge Platen -Sfho.W.R.G«»c fi.5.4 Kr-uLshoofd. F'(5)Y 20**^-^ 'XiWiél ingen, Stiuis HoteRconjpicl De posities en scheepsnamen van de wrakken in de Wielingen in 1945 zijn weergegeven in de Britse kaart nr. 1872 uit het jaar 1982, waaruit de eerste betonning verwijderd is. Omwille van de duidelijkheid zijn de talrijke wrakboeien weggelaten en slechts enige NF-routeboeien geplaatst (NF North Foreland-route). Oostburg De konvooivaart op Antwerpen 45

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 7