eian
Zeeuws Museum heropend. "Schoonheid boven onderwijs".
16.2
Eric-Jan Weterings
is historicus
en hoofdredacteur
van Zeeland.
Het Zeeuws Museum heropende op 5 juni na zeven
jaar zijn deuren in het Abdijcomplex in Middelburg.
Daarmee komt een belangrijk deel van de collectie
van het genootschap (weer) voor het publiek
beschikbaar. Directeur Valentijn Byvanck heeft een
aantal drukke jaren achter de rug, maar alle
inspanningen zijn volgens hem de moeite waard
geweest. "We gaan geen geschiedenis onderwijzen
omdat de scholen dat laten liggen, maar mensen
schoonheid laten voelen."
Voor velen lijkt zeven jaren sluiting lang', maar
daar denkt Byvanck anders over. "Een gewoon huis
verbouwen kost al jaren en in een museum is alles
speciaal, het glas, de vitrines, de klimaatinstallatie
etc. Bovendien zitten we in een monument, waar je
voor het kleinste krasje in een steen al een aparte
vergunning moet hebben. Zeven jaar is echt niet zo
veel. De verbouwing van het Van Abbe Museum in
Eindhoven duurde twaalf jaar en het Stedelijk Mu
seum en Rijksmuseum in Amsterdam zullen zeker
tien jaar dicht zijn. En hun budgetten zijn onverge
lijkelijk veel groter dan de onze."
Etnografica
De collectie etnografica van het genootschap
krijgt een prominente plaats in de vaste opstelling
van het museum. Jarenlang was de verzameling
niet toegankelijk voor het publiek, omdat ze lag te
verstoffen in een depot van het Leids Volkenkundig
Museum. Het lijkt op het eerste gezicht wat merk
waardig om een verzameling die weinig met Zee
land te maken lijkt te hebben, zoveel ruimte te ge
ven, maar daar denkt Byvanck anders over.
"Identiteit blijkt ook uit wat Zeeuwen in de loop
der eeuwen verzamelden."
Een prominente plaats krijgt ook de streek-
drachtencollectie, die in de modezalen wordt
getoond. Ook deze verzameling' telt weer veel stuk
ken van het genootschap. De streekdrachten wor
den naast moderne ontwerpen getoond in wisse
lende eri verrassende opstellingen. Onderdeel van
de nieuwe presentaties is verder een groot stalen-
boek met stoffen, tekeningen, patronen, foto's en
Valentijn Bijvanck. Foto Zeeuws Museum.
notities. Daardoor kan het publiek de collectie
'voelen'.
Veel modeontwerpers laten zich inspireren door
de streekdrachten, waardoor 'nieuwe cultuur' ont
staat. Byvanck: "Het museum biedt rijke grondstof,
waarmee we nieuwe programma's maken, die ont
werpers inspireert, kortom, een grondstof die
nieuwe cultuur oplevert."
Geschiedenisvleugel
Het grootste deel van de collectie van het museum
is te zien in de geschiedenisvleugel. Die biedt geen
chronologische, statische presentatie, maar beoogt
vooral met een fraaie compositie de interesse van
de bezoekers te wekken. "De eerste zalen zijn ge
wijd aan de vroegtijd", zegt Byvanck. "In drie ju
weliersvitrines heeft beeldend kunstenaar Sela
composities gemaakt van schedels, fossielen, Ro
meins aardewerk en Viking'resten. Informatie-over
dracht is daarbij minder belangrijk. We willen
vooral mensen naar beelden laten kijken."
Zeeuws Museum heropend
59