eian Zeeuws Museum heropend. "Schoonheid boven onderwijs". 16.2 Eric-Jan Weterings is historicus en hoofdredacteur van Zeeland. Het Zeeuws Museum heropende op 5 juni na zeven jaar zijn deuren in het Abdijcomplex in Middelburg. Daarmee komt een belangrijk deel van de collectie van het genootschap (weer) voor het publiek beschikbaar. Directeur Valentijn Byvanck heeft een aantal drukke jaren achter de rug, maar alle inspanningen zijn volgens hem de moeite waard geweest. "We gaan geen geschiedenis onderwijzen omdat de scholen dat laten liggen, maar mensen schoonheid laten voelen." Voor velen lijkt zeven jaren sluiting lang', maar daar denkt Byvanck anders over. "Een gewoon huis verbouwen kost al jaren en in een museum is alles speciaal, het glas, de vitrines, de klimaatinstallatie etc. Bovendien zitten we in een monument, waar je voor het kleinste krasje in een steen al een aparte vergunning moet hebben. Zeven jaar is echt niet zo veel. De verbouwing van het Van Abbe Museum in Eindhoven duurde twaalf jaar en het Stedelijk Mu seum en Rijksmuseum in Amsterdam zullen zeker tien jaar dicht zijn. En hun budgetten zijn onverge lijkelijk veel groter dan de onze." Etnografica De collectie etnografica van het genootschap krijgt een prominente plaats in de vaste opstelling van het museum. Jarenlang was de verzameling niet toegankelijk voor het publiek, omdat ze lag te verstoffen in een depot van het Leids Volkenkundig Museum. Het lijkt op het eerste gezicht wat merk waardig om een verzameling die weinig met Zee land te maken lijkt te hebben, zoveel ruimte te ge ven, maar daar denkt Byvanck anders over. "Identiteit blijkt ook uit wat Zeeuwen in de loop der eeuwen verzamelden." Een prominente plaats krijgt ook de streek- drachtencollectie, die in de modezalen wordt getoond. Ook deze verzameling' telt weer veel stuk ken van het genootschap. De streekdrachten wor den naast moderne ontwerpen getoond in wisse lende eri verrassende opstellingen. Onderdeel van de nieuwe presentaties is verder een groot stalen- boek met stoffen, tekeningen, patronen, foto's en Valentijn Bijvanck. Foto Zeeuws Museum. notities. Daardoor kan het publiek de collectie 'voelen'. Veel modeontwerpers laten zich inspireren door de streekdrachten, waardoor 'nieuwe cultuur' ont staat. Byvanck: "Het museum biedt rijke grondstof, waarmee we nieuwe programma's maken, die ont werpers inspireert, kortom, een grondstof die nieuwe cultuur oplevert." Geschiedenisvleugel Het grootste deel van de collectie van het museum is te zien in de geschiedenisvleugel. Die biedt geen chronologische, statische presentatie, maar beoogt vooral met een fraaie compositie de interesse van de bezoekers te wekken. "De eerste zalen zijn ge wijd aan de vroegtijd", zegt Byvanck. "In drie ju weliersvitrines heeft beeldend kunstenaar Sela composities gemaakt van schedels, fossielen, Ro meins aardewerk en Viking'resten. Informatie-over dracht is daarbij minder belangrijk. We willen vooral mensen naar beelden laten kijken." Zeeuws Museum heropend 59

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 21