16.2 Een briefing van Schelcleloodsen op de kade van Terneuzen. Collectie Heijkoop, Imperial War Museum, officieren geworden, waarvan op korte termijn veel zou worden geëist. In oktober 1944 werd captain Thomas Cowley van de Royal Navy aangesteld om de organisatie internationaal op te zetten. E. Eberardt vertegen woordigde de Belgische autoriteiten. Opzet was dat Nederlandse en Belgische loodsen in een hecht sa menwerkingsverband - er diende een pool te wor den gevormd - de loodsing' zouden verzorgen van de geallieerde vaart via de Schelde op Antweqren. Meerdere Scheldeloodsen bevonden zich nog in bezet gebied. De Duitsers hadden de konvooivaart op Ant werpen voorzien en hadden daarom al in mei en juni 1944 in de Scheldemonding 1.703 contact- en grondmijnen en later nog eens 593 exemplaren in de vaargeulen de Deurloo en de Wielingen gelegd. Taak van de geallieerden was daarom eerst de Schelde mijnenvrij te maken. Deze operatie kreeg de codenaam Calendar. In Sheerness lag een vloot van 112 schepen gereed om deze mijnenveegactie uit te voeren. Hierbij waren ook enige Belgische en Nederlandse Scheldeloodsen en vier Nederlandse mijnenvegers betrokken. Op 3 november 1944 nam de operatie 'Calendar' een aanvang en ze was aan het einde van die maand voltooid. De mijnen wa ren grotendeels opgeruimd. Het doel, de Schelde open voor konvooivaart, was bereikt. Een goede regeling van het scheepvaartverkeer Op 15 november kwamen de eerste Belgische en Nederlandse loodsen in Terneuzen aan. Al het mo gelijke werd gedaan om het loodswisselen ter plaatse, met alles wat daarbij hoorde, adequaat te laten verlopen. Een geweldige organisatie werd op gezet, want de stroom van diepg'eladen schepen moest veilig tussen de mijnenvelden en wrakken door kunnen manoeuvreren. De betonning ver keerde in een desolate toestand. Nog slechts enkele lichtboeien waren op de rivier aanwezig. Na overleg te Oostende, Terneuzen en Antwer pen tussen de directeuren van de Loodswezens werd een regeling opgemaakt voor de dienst van de Belgische en Nederlandse loodsen. Hierbij werd strikt de hand gehouden aan het principe 'gelijke rechten, gelijke plichten'. Tevens werd geregeld dat de uit Engeland gekomen loodsen een verlof van acht dagen zouden krijgen, terwijl verder een rust dagenstelsel van drie dagen per drie weken dienst De konvooivaart op Antwerpen 43

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 5