16.2
Een briefing van Schelcleloodsen op de kade van Terneuzen. Collectie Heijkoop, Imperial War Museum,
officieren geworden, waarvan op korte termijn veel
zou worden geëist.
In oktober 1944 werd captain Thomas Cowley
van de Royal Navy aangesteld om de organisatie
internationaal op te zetten. E. Eberardt vertegen
woordigde de Belgische autoriteiten. Opzet was dat
Nederlandse en Belgische loodsen in een hecht sa
menwerkingsverband - er diende een pool te wor
den gevormd - de loodsing' zouden verzorgen van
de geallieerde vaart via de Schelde op Antweqren.
Meerdere Scheldeloodsen bevonden zich nog in
bezet gebied.
De Duitsers hadden de konvooivaart op Ant
werpen voorzien en hadden daarom al in mei en
juni 1944 in de Scheldemonding 1.703 contact- en
grondmijnen en later nog eens 593 exemplaren in
de vaargeulen de Deurloo en de Wielingen gelegd.
Taak van de geallieerden was daarom eerst de
Schelde mijnenvrij te maken. Deze operatie kreeg
de codenaam Calendar. In Sheerness lag een vloot
van 112 schepen gereed om deze mijnenveegactie
uit te voeren. Hierbij waren ook enige Belgische en
Nederlandse Scheldeloodsen en vier Nederlandse
mijnenvegers betrokken. Op 3 november 1944 nam
de operatie 'Calendar' een aanvang en ze was aan
het einde van die maand voltooid. De mijnen wa
ren grotendeels opgeruimd. Het doel, de Schelde
open voor konvooivaart, was bereikt.
Een goede regeling van het scheepvaartverkeer
Op 15 november kwamen de eerste Belgische en
Nederlandse loodsen in Terneuzen aan. Al het mo
gelijke werd gedaan om het loodswisselen ter
plaatse, met alles wat daarbij hoorde, adequaat te
laten verlopen. Een geweldige organisatie werd op
gezet, want de stroom van diepg'eladen schepen
moest veilig tussen de mijnenvelden en wrakken
door kunnen manoeuvreren. De betonning ver
keerde in een desolate toestand. Nog slechts enkele
lichtboeien waren op de rivier aanwezig.
Na overleg te Oostende, Terneuzen en Antwer
pen tussen de directeuren van de Loodswezens
werd een regeling opgemaakt voor de dienst van de
Belgische en Nederlandse loodsen. Hierbij werd
strikt de hand gehouden aan het principe 'gelijke
rechten, gelijke plichten'. Tevens werd geregeld dat
de uit Engeland gekomen loodsen een verlof van
acht dagen zouden krijgen, terwijl verder een rust
dagenstelsel van drie dagen per drie weken dienst
De konvooivaart op Antwerpen 43