Natuurlijk zouden we graag willen weten wie de auteurs waren van de oorspronkelijke tekenin gen van de verdwenen dorpen en kastelen. Wie hebben hun fantasie laten werken om een kasteel- of dorpsgezicht te verzinnen dat niemand van hun generatie ooit met eigen ogen had kunnen zien? Jammer genoeg kunnen we deze vraag niet beant woorden, want alle nog bestaande voorbeelden van dergelijke tekeningen zijn anoniem. Het is ook niet bekend of ze in opdracht zijn gemaakt, en zo ja, wie de opdracht heeft verstrekt. In de meeste geval len berusten deze tekeningen op pure fantasie, het geen dikwijls gemakkelijk aantoonbaar is. Toch moeten we voorzichtig zijn met deze conclusie, want soms lijkt de tekenaar wat meer te hebben geweten. We zullen dit aan de hand van enkele voorbeelden duidelijk maken. Het Slot Muyden Het kasteel Muyden, ook wel De Piet of Crabbetje genoemd, stond sinds de dertiende eeuw in het uiterste westen van het eiland Wolphaartsdijk, in het ambacht Westkerke. Het was eigendom van het geslacht Van der Muyden. Het ambacht Westkerke werd in 1377 overstroomd, waardoor het kasteel buitendijks kwam te liggen en tot mine verviel. Tijdens een storm op 19 november 1512 werden de laatste resten vernield. De juiste plaats van het kasteel is niet meer bekend. Toch bestaan er niet minder dan vijf acht- tiende-eeuwse afbeeldingen van het kasteel, waar van er drie onderling verwant zijn en de andere twee eikaars pendant vormen. De waarschijnlijk oudste afbeelding van het kasteel Muyden bevindt zich in de Zelandia Illus- trata onder het nummer II 1666 (afbeelding 1). Toen deze tekening in 1936 in Utrecht werd ge veild, werd hij gedateerd plm. 1690; in de catalo gus van de Zelandia Illustrata staat hij omschreven als achttiende-eeuws. Het onderschrift luidt; "Het Slot Muyden op de Piet geleegen hebbende op het Yland Wolphartsdyck, nog bekend in een oude kaart van Zeeland, hangende op de Reekenkamer van Zeeland tot Middelburg". De auteur van deze Afb. 2. Het Slot Muyden op de Piet, door Kornelis van Alkemade. Z.B., handschrift 6543, f. 68. tekening' is onbekend; zijn tekentrant komt niet overeen met die van andere soortgelijke tekenin gen. De tekenaar was duidelijk een dillettant; de perspectief van de voorpoort lijkt nergens naar. Deze tekening werd gekopieerd door Kornelis van Alkemade in zijn schetsboekje Aadelijcke Stam-Huysen, Kasteden en Lust-Huyzen van Zee- landtafgeschetst en kortelijk beschreven. (Zeeuwse Bibliotheek, handschrift 6543, eigendom van het Zeeuws Genootschap) (afbeelding 2). Dat zijn schetsje een kopie is van bovenvermelde tekening blijkt duidelijk uit het feit dat ook het onderschrift letterlijk is overgenomen. Het is de enige tekening in het schetsboek met een dergelijk onderschrift. Van Alkemade maakte deze tekeningetjes zelf. Hoewel hij geen groot artiest was, heeft hij, net als Rademaker, de perspectief van de vooqtoort wat gefatsoeneerd. Kornelis van Alkemade was een Rotterdamse verzamelaar, die zijn handschriften zelf illustreerde. Na zijn dood werd de verzameling voortgezet door zijn schoonzoon ntr. Pieter van der Schelling (1692-1750). Van zijn albums met kasteeltekenin gen zijn er vier bewaard gebleven; de andere drie bevinden zich in de collectie van Kasteel Twickel. Van Alkemade kopieerde een aantal van zijn schetsen uit de Cronyk van Smallegange. Hij moet er dus pas in 1700 of later aan zijn begonnen. Het schetsboek bleef onvoltooid; de inhoudsopgave is dan ook niet ingevuld. Eén aantekening dateert Genootschapsverzamelingen 133

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 15