van 1717. Waarschijnlijk is het schetsboekje kort nadien afgesloten. De schetsboekjes van Kornelis van Alkemade hebben geen artistieke waarde en bevatten ook geen uniek topografisch materiaal. Ze vormen ech ter een curieus en gaaf voorbeeld van een eigen handig aangelegde topografische collectie en zijn daarom cultuurhistorisch interessant. Ook Abraham Rademaker heeft de tekening uit de Zelandia lllustrata gekopieerd (Album IV nr. 129B). Hij volgde het origineel tot in alle details, ook in kleinigheden die Van Alkemade wegliet. Wel heeft hij de perspectief en de verhoudingen van het kasteel aanzienlijk verbeterd. De mogelijkheid dat de tekening in de Zelandia lllustrata een kopie van die van Rademaker is, kun nen we gerust verwerpen. De voorpoort zou dan niet zo knullig zijn getekend. Van het huis Crabbetje of De Piet bestaan nog twee andere afbeeldingen in de Zelandia lllustrata (nr. II 1664 en 1665) (afbeelding 3 en 4). Deze laten een geheel ander, veel groter kasteel zien. Ook deze afbeeldingen berusten op fantasie. De tekenaar heeft wel moeite gedaan om de twee tekeningen onderling consistent te maken. Het aanzicht met de ophaalbrug komt op beide afbeeldingen met elkaar overeen. Hierin verschilt de tekenaar van zijn latere collega Marlen Toonder, die in de verschillende af beeldingen van Slot Bommelstein geen enkele con Afb. 3 en 4. Hel Huis Crabbetje op de Piet, 1663. Z.I. II 1664 en 1665. sistentie vertoonde. De auteur van de twee tekenin gen van het Crabbetje is onbekend. Ook het handschrift van Kornelis van Alkemade bevat nog een primitieve afbeelding van 'het oude Slot Krabbetje' (afbeelding 5). Deze vertoont een vierkante donjon in een heuvellandschap en heeft waarschijnlijk niets met Zeeland te maken. Verdronken Land Een hele serie achttiende-eeuwse tekeningen in de Zelandia lllustrata heeft betrekking op het Verdron ken Land van Reimerswaal. Dit gebied is bij de Sint-Felixvloed van 1530 definitief geïnundeerd. Alleen de stad Reimerswaal heeft het als eilandje nog een eeuw langer volgehouden. De tekeningen, die allemaal van dezelfde hand zijn, tonen de ruï nes in het overstroomde gebied. Dat de tekenaar zijn fantasie de vrije loop heeft gelaten, blijkt wel uit de weergave van de situaties. De muren van de geïnundeerde kerken zijn sterk aangetast door de golfslag. Overal groeien er bomen en struiken uit. Maar de daken van de kerken en de torenspitsen zijn nog grotendeels intact, en dat is wel heel on waarschijnlijk. Bovendien is bekend, dat de verla ten kerken al spoedig boven het maaiveld werden gesloopt om de stenen opnieuw te gebruiken. Toch is er soms een aanwijzing dat de tekenaar wel degelijk werkelijke informatie verwerkte. De 134 Genootschapsverzamelingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 16