zeeschilder Een Zeeuwsb ENG|el HOOGERHEYDEN Victor Enthoven Remmelt Daalder Peter Blom een nette ambachtsliedenbuurt. Behalve schilde rijen maakte hij ook ontwerpen voor prenten, die door goede graveurs als Robbert Muys en Mattheus de Sallieth in het koper werden gestoken. Het rijk geïllustreerde boek is het resultaat van veel studiewerk en levert een uitstekend beeld van Hoogerheydens werk en daarmee ook van een wei nig bekende periode van de Zeeuwse maritieme ge schiedenis, want de schilder trad bij uitstek op als chroniqueur van belangrijke gebeurtenissen. Hij deinsde er ook niet voor terug om krijgsverrichtin gen op zee en in verre landen weer te geven, die hij zelf niet had bijgewoond, en dat blijkbaar tot volle tevredenheid van zijn opdrachtgevers. Een enkele conclusie van Victor Enthoven geeft wel aanleiding tot enige discussie. Hij stelt dat het schilderij 'De Esequebo Sociëteit', dat het jaartal 1772 draagt, niet het schip van die naam kan voor stellen, omdat dat pas in 1774 in de vaart kwam. Maar het jaartal hoeft niet de datering van het schilderij te zijn. Naam en jaar staan op de achter steven van het schip, maar in 1772 kon de schilder nog niet weten dat er twee jaar later een schip van die naam in de vaart zou komen. Het ligt dus eer der voor de hand dat het schilderij wél het schip 'De Esequebo Sociëteit' weergeeft, en dus pas in 1774 of later is gemaakt. De directie van de Socië teit, die het schilderij waarschijnlijk voor de direc tiekamer heeft laten maken, zal trots zijn geweest op haar vlaggenschip en het hebben laten voorzien van het oprichtingsjaar van de maatschappij. Het boek is door uitgever ADZ voortreffelijk verzorgd. Alleen jammer dat de hele tekst op een blauw fond is afgedrukt, dat de leesbaarheid ver kleint. Zwart op wit, zo hoort het. Ad Beenhakker Agnes van den Noort-van Gelder: Dirk van Gelder in Veere 1938-1963. Vlissingen, Den Boer/De Ruiter, 2007. 96 blz., oblong, geïllustreerd (deels in kleur), literatuuropgave. ISBN 978-90-74576-99-4. Prijs 19,90. Dit jaar is het een eeuw geleden dat Dirk van Gel der op Schevening'en werd geboren. In 1938 ves tigde hij zich met zijn vrouw, Karen van Gelder- Mauve, pas getrouwd, in Veere, eerst in het kleine huisje 't Sterntje, later in het bekende grote huis aan de Simon Oomstraat, oorspronkelijk een pak huis, waarin hij ook zijn atelier had. Vijfentwintig jaar zou het verblijf in Veere duren, en het was on danks de moeilijke omstandigheden (Tweede We reldoorlog en Watersnoodramp) een vruchtbare tijd. Zijn dochter Agnes doet hiervan verslag in het boek Dirk van Gelder in Veere 1938-1963. De kunstenaar heeft in deze tijd een grote liefde voor Zeeland opgevat, hetgeen in zijn werk duide lijk tot uiting komt. Het landschap, het stadje Veere, de Zeeuwse natuur onder en boven water vormen een voortdurende bron van inspiratie. Zelf zei hij dat zijn leven werd bepaald door de liefde voor drie eilanden: Sicilië, Walcheren en Texel. Bo vendien leverde Zeeland brood op de plank, want hij kreeg nogal wat opdrachten van binnen de pro vincie. Een van de merkwaardigste daarvan was het ontwerp voor tafeldamast voor het Provincie huis, een initiatief van mevrouw De Casembroot- van der Feltz, die het beu was steeds tafelkleden bij kennissen te moeten lenen als er weer eens een of ficieel diner gegeven werd. Van Gelder voerde al deze opdrachten met liefde en groot vakmanschap uit.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2007 | | pagina 41