ping. Bij deze werkzaamheden werden door het samenwerkingsverband van Belgische en Neder landse bergingsbedrijven nieuwe, niet eerder gebruikte werkmethoden toegepast. Aangezien het boek uitstekend is gedocumen teerd, kunnen we een paar kleine missers accep teren. Maar ik wil er toch enkele noemen. Het eerste schip dat na afloop van de Tweede Wereld oorlog in Antwerpen aanmeerde, was niet de liberty SS Port Cataraqui maar het empire-schip Fort Cataraqui. Op bladzijde 99 staat een foto van de onderzeeboot 019 terwijl in de tekst over de 024 wordt geschreven. En dan nog een laatste kanttekening. De Koninklijke Nederlandse Marine beschikte over moderne kruisers, volledig opera tionele duikboten en slagschepen van diverse afmetingen. Kortom, een te duchten vloot, zowel in de Noordzee als in de Indonesische wateren. Aldus de auteurs. Nu had de politiek van het gebroken geweertje ook in Nederland haar werk gedaan, want bij de marine werd het zogenoemde slagkruiserplan nooit uitgevoerd; men moest het doen met het zogenaamde politieke halve mini mum. Dus geen slagschepen en slechts één moderne kruiser, vernoemd naar de Vlissingse zeeheld De Ruyter. Het boek is rijkelijk voorzien van prachtige kleurenfoto's en bevat tevens veel regionale Zeeuwse geschiedenis. Het zal echter ook niet- Zeeuwen boeien, eigenlijk iedereen met histori sche belangstelling in Nederland en Vlaanderen. Laveren om de Schelde is daarnaast vooral ver plichte kost voor beleidsmakers en politici die te maken hebben met grensoverschrijdende proble men zoals de Scheldeverdragen, internationale goederenstromen, maritieme infrastructuren als de WCT, havenbelangen en last but not least het dossier Ontpolderen. Cor Heijkoop 40 Boekbespreking

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2012 | | pagina 50