Devotieprentje met het beeldje in de eik van Scherpenheuvel,
versierd met stripjes bladzilver in verschillende kleurtinten.
Links een lamme, die Maria om genezing bidt; rechts het
kapelletje uit 1602. Uit: Koninklijk Limburgs Geschied- en
Oudheidkundig Genootschap. Jaarboek 2013.
artikel geeft M. Penners-Raffutin een nieuw
inzicht in een drieluik dat in Parijs hangt, even
eens met een stamboom van Sint Servaas. De
auteur plaatst het in het kader van de verering
van de H. Anna, Maria's moeder, en de twisten
omtrent de onbevlekte ontvangenis van Maria.
G. Venner bestudeert de oudste stadszegels
van Maastricht, vergelijkt ze met de oorkonden
waaraan ze bevestigd zijn en onderzoekt aan de
hand daarvan de stadswording van Maastricht.
In 2014 herdenkt de Broederschap van Onze
Lieve Vrouw Onbevlekt Ontvangen Sterre der
Zee dat zij 300 jaar geleden is opgericht. L.
Spronck gaat in zijn bijdrage in op de geschiede
nis van de Broederschap en op een van haar
belangrijkste activiteiten: de bedevaart naar
Scherpenheuvel.
Het Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone kun
sten Antwerpen (2011) bevat belangrijke bijdragen
die tijdens een symposium in Antwerpen in 2011
de aandacht trokken. Het symposium ging over
de invloed van Vlaamse druk- en schilderkunst
uit de zestiende en zeventiende eeuw op de kunst
in Mexico en andere Zuid-Amerikaanse landen.
De artikelen in dit jaarboek, door Belgische en
Mexicaanse wetenschappers geschreven, vergro
ten onze kennis over de culturele en artistieke
uitwisselingen tussen beide landen. In de zeven
tiende eeuw was de invloed van drukkerij-uitge
verij Plantijn te Antwerpen, vooral in Mexico,
groot. Auteur M. Garone Gravier onderzoekt de
manier van drukken in Mexicaanse en Ant
werpse publicaties en komt zo tot een systemati
sche studie van vergelijkende typografie.
Van S. van Rossem is het artikel 'The Verdus-
sens and the International trade in catholic books
Antwerp, 17th century'. De val van Antwerpen in
1585 markeerde het einde van de protestantse
invloed in de Zuidelijke Nederlanden, en daardoor
dreigde Antwerpen de belangrijke rol als typo
grafisch centrum van protestantse drukwerken te
verliezen. De Antwerpse drukkers en boekverko
pers wisten hun internationale status echter tot
de Vrede van Münster in 1648 te behouden door
het herstel van de Rooms-Katholieke Kerk en de
economische mogelijkheden die dat bood. Ver
schillende onbekende drukkersfamilies deden
goede zaken en naar een ervan, het familiebedrijf
Verdussen, wordt in dit stuk aan de hand van uit
gebreid archiefmateriaal onderzoek gedaan. Ook
worden de werkwijze en het succes vergeleken
met die van de bekende drukkerij Plantijn. De
geschiedenis van drukkerij-uitgeverij Verdussen
bewijst dat de periode na 1585 niet zozeer een tijd
van achteruitgang was maar meer van verande
ring. Drukkers die gefocust waren op lokale
markten verlegden hun activiteiten naar Spaanse
en Portugese markten, die in verband met hun
72
Aanwinsten