ELISABETHvanMAASDUK b-midderigh-bokhorst A-W-v5'JTHOFP5 UITG' MüN-V- LEIDEN Omslag van Als ik bij mijn oma ben. Collectie auteur. tief: ze riep vrouwen op tot het maken van een feestrok.10Zo'n nationale feestrok moest gedragen worden vanaf de eerste viering van de Bevrij dingsdag en verder bij alle hoogtijdagen. Het kle dingstuk moest samengesteld worden uit oude lapjes. Door een smaakvolle rangschikking van restjes stof moesten die lapjes samen iets moois en symbolisch vormen. Sommige vrouwen gebruikten voor die rok originele stukken van oorlogstextiel, zelfs van nazistof en jodensterren. Eigenlijk behoorden er ook teksten in genaaid of geborduurd te worden. Belangrijke gezinsmomen ten uit de oorlog zouden in de rok vermeld kun nen worden. Er zijn er zo'n vierduizend gemaakt. In allerlei verzetsmusea en archieven bevinden zich dergelijke rokken, en er bestaan affiches en foto's van optochten van vrouwen in dergelijke kledij. In het Utrechtse Centraal Museum bevindt zich de rok die Elisabeth van Maasdijk maakte, maar interessanter is nog dat zij een lied schreef op de nationale feestrok." Zowel de tekst als de muziek was van haar hand. De tekst drukt de nieuwe saamhorigheid uit, de eenheid in ver scheidenheid: Vlecht in Uw rok het patroon van Uw leven Vrouwen en meisjes van dorp en van stad. Lichtend symbool van het vrouwelijk streven, Draagt het verheugd, als de bloem draagt haar blad. Eenheid in veelheid van lijnen en kleuren, Vormt met Uw rok het saamhorig verband, In het geheel van historisch gebeuren, Tooit het ontwerp met Uw hart en Uw hand. Stempelt Uw rok met het merk Uwer dagen, Voert dat wat Was en wat Is in Uw vaan. Heden - Verleden, blijmoedig gedragen, Siere Uw kleed, Uw gezin, Uw bestaan. Op 22 april 1948 sprak Elisabeth van Maasdijk over de betekenis van de nationale feestrok voor de radio, waarna haar lied ten gehore werd gebracht, zoals ze Anton van Duinkerken aan kondigde.12 In die naoorlogse jaren trad ze veel vuldig op met lezingen, maar ook bij enkele offi ciële gebeurtenissen. Zo declameerde ze, onder andere bij de onthulling van het erehof op de executieplaats in Overveen, indrukwekkende gedichten die in typoscript in een mapje in het Haagse Letterkundig Museum liggen. Kennelijk heeft ze door haar bijdragen aan clandestiene uit gaven en door deze optredens in de eerste jaren 54 Elisabeth Reitsma

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2015 | | pagina 10