na de bevrijding enige bekendheid gekregen. In ieder geval heeft Anton van Duinkerken toen naar haar werk geïnformeerd. Ze bleek een bun del gedichten te hebben liggen en er werd wat opgestuurd. In maart 1948 schreef ze hem: "Ik leef hier in Oegstgeest zo ver van de litteraire wereld en zing mijn eigen liedje op mijn eigen manier, zoals een vogel op een tak, zo maar in mijn eigen tuin. Ik heb geen litteraire opvoeding gehad. Soms denk ik dat het 'goed' is wat ik geschreven heb en soms twijfel ik aan mijn vak manschap." Ze wilde zijn oordeel en Van Duin kerken wilde zelf nagaan of er iets in De Gids kon verschijnen. Maar er volgde geen publicatie. Wel kwam Elisabeth van Maasdijk nog een keer tot het schrijven van een kinderboek. In 1950 verscheen een boekje dat voor haar oudste kleinkind Guusje was geschreven: een prenten boek met een verhaaltje op rijm dat onder de titel Als ik bij mijn oma ben uitgegeven werd door Sijthoff in Leiden. Ook dit boekje is in die klas sieke stijl geïllustreerd door een grote naam in de geschiedenis van het Nederlandse geïllustreerde boek, Bernardina Midderigh-Bokhorst (1880- 1972).13 Het is ontroerend werk. Soms levert de correctie van een fout een nieuwe kennismaking op. Dankzij het onjuiste bijschrift kwam de ware Elly Reitsma te voorschijn als de bijzonder getalenteerde Elisabeth van Maasdijk. Noten 1. Uitgave G.B. van Goor, Gouda 1928. In 2010 besteedde de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg met een tentoon stelling bijzondere aandacht aan Ella Riemersma. Vgl. over haar: Peter van Dam (red.) e.d., Deartdecovan Ella Riemersma 1903-1993, illustratrice en boekbandontwerp ster, [Z]00 producties. 2. In juli 1916 opende de weduwe L.C. de Haas-Bergsma het pension 't Vroonhuis aan de Duinweg in Zoutelande. In december 1932 kwam het pension te koop en in janu ari 1934 vertrok de eigenaresse naar Scheveningen. Vgl. website met afbeelding: veeredronk.nl. In Van Dam, De artdeco van Ella Riemersma (b\z. 23) meent een klein dochter van Elisabeth van Maasdijk dat de familie een eigen huis in Zoutelande had. 3. Van Dam (red.), De art deco van Ella Riemersma, pp. 23-25. 4. Van Dam (red.), De artdeco van Ella Riemersma, p. 105. 5. In sommige bronnen wordt deze Guus Reitsma student genoemd, in andere kantoorbediende. In de Duitse aan klacht voor het proces tegen degenen die de aanslag op het Amsterdamse bevolkingsregister pleegden staat bij Guus Reitsma "Büroangestellter", vgl. de afbeelding in: Max Arian, Zoeken en scheuren. De jonge Sandberg. Van Kessel, Huizen 2011, p. 435. In het monumentale boek van Peter Heere Et Arnold Vernooij, De erebegraafplaats te Bloemendaal (Sdu Uitgevers, Den Haag 2005, p. 272) wordt op basis van inlichtingen van de familie vermeld dat Guus Reitsma door sluiting van de Leidse Universiteit in de avonduren door privéreizen rechten studeerde en ondertussen overdag een kantoorbaantje had in Den Haag. 6. Dr. L. de Jong, Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog, dl. 6, 1975, pp. 716-717, 728. 7. Heere Et Vernooy (De erebegraafplaats te Bloemendaal, pp. 256-265) geven dankzij vraaggesprekken met doch ter Lijs Honig-Reitsma en familiepapieren gedetailleerde informatie over de verzetsactiviteiten van Guus Reitsma voor de aanslag, diens rol bij de aanslag, de vlucht, het verraad door de joodse V-man Eckstein, de dagen in de cel (bij o.m. Arondeus), het proces, de executie en de contacten met Elisabeth van Maasdijk. Over het verraad met concrete details (ook in verband met de moeder van Guus Reitsma) en de achtergrond van Max E(c)kstein: Sytze van der Zee, Vogelvrij. De jacht op de joodse onder duiker. De Bezige Bij, Amsterdam 2010, pp. 418-422. 8. Na de aanslag werden twaalf doodvonnissen voltrok ken. Honig werd gearresteerd tijdens zijn artsexamen en eveneens ter dood veroordeeld, maar kreeg gratie en verdween naar Dachau. Na zijn bevrijding door de Ame rikanen trouwde hij in juli 1945 met Elisabeth Henriette Catharina Reitsma, die Lijs genoemd werd. 9. Met uitzondering van het gedicht 'Daar'. 10. Jolande Withuis, 'De doorbraak en de feestrok. Een uit nodiging tot onderzoek naar de politieke geschiedenis van sekse rond het einde van de Tweede Wereldoorlog', in: De Gids 154, 1991, pp. 255 e.v. 11. Centraal Museum, Utrecht: Elisabeth Hannema-van Maasdijk, Feestrok (inv.nr. 18430/001) en haar album- pje met knipsels over de feestrok 1946-1948 (inv.nr. 18430/002). 12. Letterkundig Museum, Den Haag, coll. VDA, inv.nr. 338 (2), 13 april 1948. Van Maasdijks muziekpartituur van het lied voor de nationale feestrok in: coll. Musica Neer landica, in KB Den Haag, sign. NMI 17128. 13. Vgl. de website: www.bmidderighbokhorst.nl. Elisabeth Reitsma 55

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2015 | | pagina 11