van tijd tot tijd de natuurlijke woordvolgorde
herschikt worden. Ook zijn er relatief veel mono
logen. Maar door weglatingen, verkortingen en
het juist benadrukken van sommige aspecten
weet hij de dramatiek wel te verhogen. Een voor
beeld daarvan vormen de laatste scènes met het
zeer bekende Duimpjesuitgave, als nummer 92
verscheen.
Kimpe moet wel gefascineerd zijn geweest
door het thema van de opoffering. Uiteindelijk
wil Iphigeneia zich laten offeren voor haar land,
ook haar vader Agamemnon accepteert dat en
De families Kimpe en Timmermans.
afscheid van Iphigeneia en haar moeder Kly-
taimnestra. Dat wordt in Kimpe's bewerking tot
een dramatische dialoog, waarin Klytaimnestra
niet alleen haar dochter wil vergezellen maar
zichzelf ook wil offeren. Bij Kimpe komt aan het
slot geen bode te pas en hoort men ten slotte uit
de mond van Iphigeneia's moeder "Vermoord"
roepen.
Kimpe probeerde de bewerkte tragedie te
publiceren. Maar van tijdschriften als De Gids, de
Vlaamsehe Gids en Elsevier's Maandschrift kreeg
hij afwijzingen. Het eerste deel van de door hem
bewerkte tragedie werd gepubliceerd in Nieuw
Leven, het literaire tijdschrift waarvan hij redac
teur was. Uiteindelijk wist hij de uitgeverij van
courantier Victor de Lille in Maldegem zo ver te
krijgen dat Iphigeneia in Aulis in de toentertijd
zelfs haar moeder wil haar in Kimpe's versie in de
dood volgen. Nu zijn deze motieven bij Euripides
aanwezig en niet door Kimpe bedacht, maar dat
hij uitgerekend dit Griekse drama kiest om te
bewerken, kan toch niet toevallig zijn. Deze
gedachte wordt versterkt doordat de schrijver
direct na de bewerking aan een eigen toneelstuk
begint, Het bateloos offer, waarin een verwante
thematiek van opoffering, uiteraard binnen per
soonlijke verhoudingen, de kern van het stuk
vormt. Dat een jonge schrijver, die in hoofdzaak
gedichten schrijft, zich zet aan de bewerking van
een Grieks drama in een gebonden stijl, maakt
duidelijk hoe groot Kimpe's literaire ambitie is
geweest. Hij moet er werkelijk met grote inzet
naar gestreefd hebben zich als een breed georiën
teerd letterkundige te ontplooien.
138
De jonge Kimpe