Zeeland 24.4 De overgang Toen Kimpe zich in 1914 volledig ging wijden aan de politiek en zich als radicale activist in de Vlaamse strijd stortte, was het kennelijk gedaan met de schone letteren. Er is niets te vinden uit die tijd. Na de oorlog volgde zijn vlucht naar Nederland, zijn vestiging in Middelburg en na enkele jaren - hij was ongeveer 38 jaar - zijn keuze voor de schilderkunst. Toen in 1926 Felix Timmermans een tijd schriftartikel publiceerde over zijn boezemvriend Reimond Kimpe, stond er als titel boven 'Een Vlaamsch letterkundige die schilder werd te Mid delburg'. De Middelburgsche Courant van 11 juni 1926 vond het artikel van de schrijver van Pallie ter zo aardig dat ze het stuk over "de heer R. Kimpe, Belgisch letterkundige in Middelburg wonende" signaleerde. De schilder Kimpe leek voor de krant nog nauwelijks te bestaan. Flet arti kel van Timmermans had een interessante voor geschiedenis. In december 1924 had Kimpe name lijk in Middelburg zijn allereerste eenmans- expositie gehad. (Voor die tijd was op enkele groepstentoonstellingen wat teken- en schilder werk te zien geweest.) Die eerste Middelburgse expositie duurde maar een goede week. Op woensdag 17 december was Timmermans op die tentoonstelling geweest en 's avonds had hij in het Schuttershof waar Kimpe exposeerde voor een talrijk publiek gesproken en voorgelezen. De redacteur van de 'Middelburger' was over de cau serie van 'd'n Fé' niet zo enthousiast: veel Tim mermans, weinig Kimpe, daar kwam het op neer. Anderhalfjaar later verscheen Timmermans' (bewerkte) causerie in een soort kunsttijdschrift. De Middelburgse journalist had zijn eerdere bericht behoorlijk gekleurd want Timmermans had genoeg, zo bleek in het artikel, mooie woor den gesproken over de pas verrezen schilder Kimpe. Maar Timmermans was wel erg verrast, hij had nooit gedacht dat zijn vriend zou gaan schilderen, hij was toch eigenlijk schrijver, dich ter vooral. Hoewel Kimpe in betrekkelijk korte tijd in Middelburg en omstreken wereldberoemd werd als schilder, heeft hij het dichten nooit kunnen laten. Zijn hele verdere leven bleef hij schrijven. Vele verzen schreef hij op papiertjes in het inter neringskamp 1944-1945. Echter, ook in de jaren vijftig en zestig bleef hij de muze van de lyriek trouw. Van tijd tot tijd zelfs in een intieme relatie met zijn schilderwerk. Maar dat is een ander ver haal. Dit artikel maakt deel uit van een biografische studie over Reimond Kimpe. Het is tot stand gekomen dankzij de UB Gent, de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, het Archief en Museum van de Vlaamse Cultuur (beide in Antwerpen), het Letterkundig Museum en de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, de Zeeuwse Bibliotheek (ondanks de beperkte dienstverlening), en in het bijzonder het persoonlijk archief van Kimpe. Alle illustraties in dit artikel zijn afkomstig uit het persoonlijk archief van Kimpe. De jonge Kimpe 139

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2015 | | pagina 13