Sententie van een Stierosse: anderen ter exempel Gerard Heerebout Soms zie je het nog wel eens. Op een akker hangt aan een in de grond gestoken stok een dode kraai, of wat ervan over is, in de wind heen en weer te slingeren. Gestraft omdat hij zich vergreep aan het eigendom van de desbetreffende landbouwer. De bedoeling zal wel zijn dat andere kraaien er zo van schrikken dat ze liever naar een akker verderop vliegen. De strafrechtstheorie van de generale pre ventie wordt met de dode kraai kennelijk nog op dieren (kraaien) toepasbaar geacht. Generale pre ventie was ook de reden dat in 1571 in Middelburg de kop van een stier op een staak gestoken werd: anderen ter exempel. boden zulke dieren te houden. Ook is er tegen woordig maar een beperkt aantal soorten dieren dat als huisdier gehouden mag worden (de 'posi tieve lijst'). Tegenwoordig vinden de meeste mensen dat dieren niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun handelingen en daarvoor dus niet gestraft kunnen worden. Vroeger liepen die ren wel de kans veroordeeld te worden, omdat ze ook wel als subject gezien werden en niet uitslui tend als object. Dierenvonnissen Het dier als object Het Burgerlijk Wetboekboek 3, vermeldde: "Art. 2. Zaken zijn voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten." Na invoering van de Wet dieren (2011) is er in het Burgerlijk Wetboek een artikel ingevoegd: "Art. 2a. 1. Dieren zijn geen zaken. 2. Bepalingen met betrekking tot zaken zijn op dieren van toepassing, met inachtneming van de op wettelijke voorschriften en regels van ongeschreven recht gegronde beperkingen, ver plichtingen en rechtsbeginselen, alsmede de openbare orde en de goede zeden." Dat schiet natuurlijk niet echt op. Dieren zijn dus formeel geen zaken (objecten) meer, maar worden wel als zodanig behandeld. Ze hebben geen rechten. De gebruikelijke opvatting is dat dieren als zodanig geen drager kunnen zijn van rechten, omdat zij geen moreel oordeel hebben. Ze kennen geen goed en kwaad. Bovendien is het recht een claim die de ene partij kan leggen op een andere partij en dieren kunnen dat recht niet uitoefenen of laten uitoefenen. Het zijn dus niet, zoals men sen, subjecten. Daar ligt ook het probleem voor dierenactivisten. Zij willen dieren (uit de bio- industrie, bijvoorbeeld) rechten geven. Dat gaat natuurlijk niet, maar het gewenste effect kan natuurlijk wel op andere wijze bereikt worden: door voorschriften uit te vaardigen met betrek king tot de bio-industrie. De dieren in het circus kregen ook geen rechten, maar mensen werd ver- Dierenveroordelingen zijn al oud. In Exodus 21 staat het al (in de Statenvertaling): "En wanneer een os een man of een vrouw stoot, dat hij sterft, zal de os zekerlijk gestenigd worden, en zijn vlees zal niet gegeten worden; maar de heer van den os zal onschuldig zijn. Maar indien de os te voren stotig geweest is, en zijn heer is daarvan over tuigd geweest, en hij hem niet bewaard heeft, en hij doodt een man of een vrouw, zo zal die os gestenigd worden, en zijn heer zal ook gedood worden." Hier is nog geen melding van enigerlei vorm van rechtspraak, maar van handelingsvoorschrif ten. Vanaf de middeleeuwen zijn rechtszaken en vonnissen van dieren bekend. In een opmerkelijk boek beschrijft E.P. Evans (1906) rechtszaken en vonnissen uit heel Europa. De aangeklaagde die ren werd vaak een advocaat toegewezen, soms werden ze ook aangekleed om netjes te kunnen verschijnen. Elk land had zo zijn eigenaardighe den. In Rusland kwam het voor dat een dier naar Siberië verbannen werd. In de zuinige Nederlan den, anders dan in de meeste andere landen, werd het vlees van geëxecuteerde runderen, ondanks het verbod in Exodus, wel degelijk gegeten. Goed vlees weggooien en niet opeten, dat was natuur lijk op zich al zonde. Als het naar de armen, de wezen of de gevangenen ging, sneed het mes aan twee kanten: de stad, die hiervoor verantwoorde lijk was, had een financieel voordeeltje en de betrokkenen kregen eens goed te eten. 140 Stierosse

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2015 | | pagina 14