waarschuwen dat die geen schade moeten kunnen veroorzaken, want die zal op hen verhaald wor den. In dit geval ging dat bezwaarlijk, want het slachtoffer was hier de vrouw van de eigenaar van de stier. Niet-menselijke personen Het recht kent tegenwoordig, dus anders dan vroeger, een soort tweedeling in mensen en die ren; strikt genomen een voor-darwiniaanse theo logische opvatting. Vanuit biologisch perspectief gezien is de werkelijkheid complexer. Bij de men sen is en was er de groep van de wils- en hande- lingsonbekwamen. Vroeger hoorden daar ook sla ven en vrouwen bij; emancipatie van deze twee groepen heeft deze categorie gelukkig wel fors kleiner gemaakt. Tegelijkertijd wijst biologisch onderzoek uit dat dieren zoals mensapen en wel licht ook dolfijnen en sommige vogelsoorten uit gebreidere verstandelijke vermogens hebben dan vroeger gedacht werd. Maar ze worden natuurlijk daarmee niet als echt wils- en handelingsbe- kwaam gezien. Toch werkt dit door in recente rechterlijke uit- De executie van een varken. Uit: E.P. Evans, The criminal prosecution and capital punishments of animals. Uitg. William Heinemann, Londen 1906. spraken. In Argentinië sprak de rechtbank uit dat een orang-oetan die in een dierentuin gehouden werd, een "niet-menselijk persoon" is en daar als bekijkobject weggehaald moest worden. Het dier kreeg daarmee een soort recht op privacy.1 Maar een verzoek om vrijlating van een door een parti culier gehouden chimpansee in New York werd afgewezen; het dier werd door het hof als bezit gezien en had dus geen rechten.2 In India besloot het ministerie van Milieu en Bossen in 2013 dat dolfijnen niet voor het ver tonen van allerlei kunstjes gehouden mogen worden omdat het hoog-intelligente en gevoelige dieren zijn die gezien moeten worden als "niet- menselijke personen"3, een net even andere argu mentatie dan gebruikt bij het verbod op het hou den van circusdieren in ons land: "Het is niet meer van deze tijd dat wilde dieren als olifanten en tijgers optreden in een circus. De aantasting van het dierenwelzijn weegt niet op tegen het gebruik van deze dieren voor vermaak en instandhouding van een traditie."4 Het is een interessante vraag of in het recht in de loop der tijd een "niet-menselijk persoon" zal ontstaan. Een valse hond die een mens aangevallen en ern stig verwond heeft, wordt soms op verzoek van de eigenaren afgemaakt. Zoiets willen ze niet nog een keer meemaken. Sommige dierenactivisten noemen dit "buitengerechtelijke executie". Daar had onze Middelburgse stier geen last van, die werd tenminste keurig volgens de regels in een rechtszaak ter dood veroordeeld, anderen ter exempel. Noten 1. The Huffington Post, 21 december 2014; BBC News, Latin America ft Caribbean, 21 januari 2014. 2. ANP, 4 december 2014; BBC News, US ft Canada, 4 december 2014. 3. NRC Handelsblad, 22 december 2014; Times of India, Environment, 20 mei 2013. 4. Rijksoverheid, Nieuwsbericht 13 december 2014: "Geen wilde dieren meer in het circus." Literatuur - Pieter Boddaert, [ms] z.j. Aantekeningen van allerhande nature. Koninklijke Bibliotheek, 135 K37. - E.P. Evans, The criminal prosecution and capital punish- ment of animals. Uitg. William Eleinemann, Londen 1906. 142 Stierosse

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2015 | | pagina 16