Zeeland 25.1 Aanwinsten maart G.G. Trimpe Burger-Mekking In het tijdschrift Immaterieel erfgoed (2015, 3) schrijft J. van der Velden het artikel 'Doffers en Duivinnen', waarin we kennismaken met de til- duivensport, die in Den Haag en omgeving wordt beoefend en uniek is, niet alleen in Nederland maar in de hele wereld. Het vangen van een duif door middel van een andere duif gebeurt ook wel in andere landen, maar de manier van vangen met speciaal ontwikkelde tillen en het hele soci ale gebeuren daaromheen maakt de traditie in Den Haag exclusief. Tilduiven zijn verbasterde sierduiven, die slechts een paar honderd meter per dag vliegen. Het komt erop neer dat, volgens de regels van de sport, elkaars tilduiven worden gevangen. Het is de bedoeling dat een doffer pro beert de duivin van een andere til mee te lokken naar zijn eigen hok, ook kan een duivin een dof fer meenemen. Zodra de vreemde duif in de til is sluit de duivenhouder de ren af met een schuif en is de nieuwe duif van hem. Oneerlijke vangme- thoden zijn verboden: je mag een duif niet pak ken als hij nog op de til of landplank zit en een illegaal schuifje waardoor de duif er wel in maar niet meer uit kan, mag natuurlijk ook niet. Er zijn verschillende duivenwinkels in Den Haag, die ook ontmoetingsplaatsen zijn voor de leden van de vereniging, de tilduivenbond Ons Belang. De mensen drinken een kop koffie, leggen een kaartje en praten of pochen over hun duiven. De vereniging werd in 1920 opgericht en in 1926 bij Koninklijk Besluit goedgekeurd. Voor de toekomst is de vergrijzing een probleem. De tilduiventradi- tie is cultureel erfgoed, en daarom heeft de ver eniging Ons Belang een aanvraag ingediend om op de lijst der Nationale Inventaris te komen. In de laatste vijftien jaar is in Mexico een nieuw fenomeen uit de clandestiene sfeer geko men: de verering van Santa Muerte, de Heilige Dood, voorgesteld als een skelet, vaak met de wereldbol in haar hand en een zeis boven haar hoofd. De wereldbol staat voor haar macht de wereld te domineren en de zeis wordt gebruikt omdat de 'dood' daarmee mensen uit het leven snijdt. Het eerste altaar werd in Mexico City opgericht, met een levensgroot Muertebeeld en De laatste vijftien jaar is de verering van Santa Muerte in Mexico steeds populairder geworden. Uit: Immaterieel erfgoed (2015, 3). Foto S. Derks. een publieke bid- en offerplaats. Hoewel de meeste gelovigen zich katholiek noemen, staat de officiële kerk negatief ten opzichte van deze ver ering. Santa Muerte wordt geassocieerd met sata nisme en duivelsverering, maar hierdoor laten de gelovigen zich niet afschrikken. Door de toegeno men risico's in deze tijd is er steeds meer behoefte aan bescherming, en zeker mensen uit het crimi nele milieu staan dicht bij de dood. In de media wordt de cultus in verband gebracht met drugs kartels en prostitutie (auteur en fotograaf S. Derks).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 35