Zeeland 25.1
3
déri had in 1854 een toestel met vier lenzen ont
worpen. Daarmee konden met één belichting vier
dezelfde negatieven op een plaat worden gezet.
Bij het afdrukken van de plaat verkreeg men vier
identieke portretten c.q. cartes de visite. Door de
relatief lage prijs was deze methode na 1860 snel
populair geworden.
Naast cartes de visite en portretten kon Bauer
portretten vervaardigen in olieverf. Deze nieuwe
techniek had hij ontwikkeld in samenwerking
met de kunstenaar J. Merlier in Brussel. Volgens
Bauer waren deze portretten zo geslaagd dat er
direct na de eerste proef al een tiental was besteld
door Goese kunstminnaars. In de Goessche Cou
rant van 5 november 1869 werd lovend over deze
portretten geschreven. Men durfde dan ook het
atelier van de heer Bauer voor deze nieuwe tech
niek aan te bevelen.
Bauer wisselde in 1870 in Goes nogmaals van
atelier. Het werd nu ondergebracht in het meubel
magazijn van Thewes in de Magdalenastraat. Het
nieuwe atelier, met een glazen dak, was elegant
ingericht en dagelijks geopend van acht uur 's
morgens tot vijf uur 's middags. Later moest
Bauer dit corrigeren: bij regenachtig weer tot drie
uur. In dit atelier vervaardigde hij onder andere
salonportretten a la Salomon te Parijs - ook een
nieuwe methode - en portretten geschilderd in
olie- en aquarelverven en noemde hij zich
"artiste photographe".
Middelburg
In 1872 vatte Bauer het plan op om naast zijn
fotografisch atelier in Goes een tweede in Mid
delburg te openen dat naar de nieuwste eisen van
de tijd zou worden ingericht. Hij hoopte daar het
zelfde vertrouwen te ondervinden als hij in Goes
genoot. Tevens vroeg hij in Middelburg een
woning of onderhuis te huur, met vrij gebruik
van een tuin, liefst op goede stand. In november
dat jaar liet hij weten dat hij zich als fotograaf
had gevestigd in het atelier en de woning van
wijlen H.H. Roelse (1832-1872), Dam Zuidzijde G
92 te Middelburg. Roelse was de eerste in Middel
burg die met fotografie in zijn levensonderhoud
voorzag en had in 1862 zijn atelier verbouwd en
voorzien van een houten constructie die de Kui-
Links: de prinsen en prinsessen Von Wied in Zeeuwse hoeren
dracht. Foto C.W. Bauer, 1889. ZA, ZG, ZI, aanwinst 352-196.
perspoort overspande. Bauer zou hier op dinsdag,
woensdag en zaterdag van 's morgens 10 tot 's
middags 2 uur werkzaam zijn. De andere dagen
was hij in Goes. Men kon bij hem terecht voor het
laten maken van foto's vanaf medaillon tot
levensgroot, naar de laatste uitvindingen.
Lange Burg, Middelburg, ca. 1900. Foto C.W. Bauer. ZA, ZG,
Z1, aanwinst 1052.
Vanaf 1876 was Bauer dagelijks werkzaam in
Middelburg. Hij volgde de ontwikkelingen in de
fotografie en ging over tot het vervaardigen van
foto's in kooldruk (procédé de carbon) die door
tijd noch licht werden aangetast. Daarnaast beval
hij zichzelf aan voor het vervaardigen van gere
toucheerde en geglaceerde foto's, tot levensgroot
formaat.
In 1879 verhuisde zowel het gezin Bauer als
het atelier naar de Sint Janstraat H 202 in Mid
delburg.
Een verslaggever van de Middelburgsche Cou
rant nam in 1891 een kijkje in het nieuwe atelier
dat Bauer achter deze woning had laten bouwen.
Hij was vol lof. Het atelier was in steen opgetrok
ken en op artistieke wijze ingericht. Het dak was
De fotograaf Bauer