de negentiende eeuw inmiddels afgebroken en vervangen door tuinen en wagenschuren ten dienste van de panden aan de kade. Eenzelfde ontwikkeling is te zien bij de bouw blokken aan de kop van de haven, liggend in de oude kern van de stad. In 1560 is het gesloten bouwblok nog zichtbaar, in 1813 resteert nog een deel van de woonhuizen aan de westkant, maar de meeste percelen zijn al doorgetrokken vanaf de havenzijde (de huidige Markt) tot aan de Nieuw- poortstraat. In dit geval is deze ontwikkeling nog ingrijpender, omdat de Nieuwpoortstraat eens de hoofdstraat was van het stadje. De bebouwing langs deze straat had representatieve gevels. De resterende gevel van het stadhuis en het naastge legen pand laten dit nog duidelijk zien.28 Het stadhuis werd in 1599 verbouwd, zodat de nieuwe representatieve gevel zich aan de havenzijde bevond. Ook bij het naastgelegen woonhuis De Swaen vond een dergelijke verbouwing plaats. Deze verandering speelde zich weliswaar nog af in de glorietijd van het stadje, maar de neergang van de Nieuwpoortstraat is wel illustratief. Eens de centrale straat van een bloeiende handelsstad, verworden tot een straat met achterhuizen, later tot een straat zonder noemenswaardige bebou wing in een agrarische nederzetting. De rijen met woonhuizen direct langs de haven zijn opvallend intact gebleven. Uit de hui zentellingen van de gemeente blijkt dat er wel een grote afname was van het aantal woningen in deze straten. In 1600 bevonden zich aan de Haven Noordzijde en de Markt 79 woon- en pak huizen, tegenover 61 in 1750.29 De rij ten zuiden van de haven toonde een nog grotere afname, van 74 naar 43 huizen. Hoogstwaarschijnlijk werd hier dus niet gesloopt, maar vond er alleen samenvoeging van panden plaats. Ook in andere Kadastrale kaart van Brouwerhaven, 1813. Beeldbank Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, MIN09015C01. 160 Stedelijk verval

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 24