het gaat altijd over wat mensen doen en wat de moeite is om door te geven aan de toekomst. Sinds 2012 beschermt Nederland, naast ons mate rieel, ook het immaterieel erfgoed. In dat jaar ondertekende Nederland het Unesco-verdrag ter Bescherming van het Immaterieel Cultureel Erf goed. Nu, in 2016, staan er ruim honderd tradities op de lijst 'Nationale inventaris immaterieel cul tureel erfgoed in Nederland'. In de Handelingen der Maatschappij voor Geschie denis en Oudheidkunde te Gent (Jaarboek 2015) schrijft W. Saelens een artikel over een nieuwe klassenstrijd binnen het Gentse weversambacht in de veertiende eeuw, 'Het verraad van de ambachtsman'. Er ontstond in de weverijsector een nieuwe corporatieve elite, die zich ver vreemdde van haar maatschappelijke roots en aansluiting zocht bij de stedelijke burgerij, en zelfs tot in het stadsbestuur wist door te stoten. Het proces waarin onderdrukten zelf onderdruk kers werden noemt de auteur 'het verraad van de ambachtsman'. Wel zorgde de gildetrouw ervoor dat de belangen van een grote achterban behar tigd werden tegenover de andere stedelijke groe pen. U. Müller bespreekt een aantal particuliere kunst- en antiekverzamelingen, vooral aangelegd in de eerste helft van de negentiende eeuw te Gent. De auteur belicht de smaak, de verzamelac tiviteiten en de betekenis voor het culturele leven in Gent van onder anderen Jean d'Huyvetter, Jean Baptiste Delbecq, Benoni Verhelst en Louis Minard, allen gerenommeerde verzamelaars. Hun verzamelingen werden door internationale reizi gers opgemerkt, bezocht en zeer gewaardeerd. In reisliteratuur worden ze vaak uitgebreid beschre ven en naar aanleiding daarvan ontstond dit artikel. In de Verslagen en Mededelingen van de Konink lijke Akademie voor Nederlandse Taal- en Letter kunde uit Gent (2015, 3) gaat J. Reijnaert uitge breid in op het genre 'sotternieën'. De sotternieën zijn korte, komische toneelstukjes die de serieuze abele spelen vergezelden. De auteur bespreekt enkele sotternieën en probeert door onderzoek van de vormgeving en de thematiek, de komische werking en het 'realistische' karakter van de sot ternie de stukken te doorgronden en zo mogelijk te vergelijken met verwante Franse farces en kluchten van de rederijkers. De sotternie onder scheidt zich vooral als een theater dat door de ongecompliceerdheid van handeling en entourage geschikt is voor opvoering op uiteenlopende plaatsen en voor verschillende publieksgroepen. Het lijkt aannemelijk dat het genre zeer gebruike lijk was voor professionele toneelspelers, die zon der steun van stad of adel hun boterham verdien den. L. Bernaerts schrijft 'Het gevoel als blinde leidsman. Retoriek en cognitieve processen in Marcellus Emants' Een nagelaten bekentenis.' Hij onderzoekt in welke mate de autobiografische verteller van de roman betrouwbaar is en hoe hij als personage en als verteller het beeld manipu leert dat anderen van hem hebben. 172 Aanwinsten

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 36