Zeeland 25.4 75 Ruud Paesie, Slavenopstand op de Neptunus. Kro niek van een wanhoopsdaad, De Walburg Pers, Zutphen 2016, 160 pp., ISBN 978-94-62491-30 4. Prijs 19,95 De slavenhandel over de Atlantische Oceaan tus sen 1500 en 1880 is het best bestudeerde onder deel van het maritieme personenvervoer in de vroegmoderne tijd, want over het transport van Europeanen naar de Nieuwe Wereld is veel min der bekend. Dat lijkt merkwaardig, maar dat is het niet. De slavenhandel vervoerde namelijk personen voor wie aanzienlijke bedragen waren neergeteld, en als om het geld gaat in onze Wes terse cultuur wordt daar altijd nauwkeurig boek van gehouden. Daarom kunnen wij met grote nauwkeurigheid zeggen hoeveel slaven er in Afrika zijn ingekocht, hoeveel er levend in de Nieuwe Wereld zijn aangekomen en hoe hoog de sterfte aan boord is geweest. Waar de toenmalige boekhouding niet direct een antwoord op geeft, is op de vraag of de sla venhandelaars winst of verlies maakten. Het ziet ernaar uit dat de winstgevendheid van de Neder landse slavenhandel iets beter was dan die van de verlieslatende Franse handel, maar zeker niet zo goed als van de Engelse slavenhandel. De suiker uit de Nederlandse Cariben genoot geen bescher ming en de planters daar moesten op de Neder landse afzetmarkt opboksen tegen de concurren tie uit vreemde koloniën. Daardoor verdienden ze minder en dat beperkte hun mogelijkheden om slaven te kopen en daarom waren de meeste Nederlandse slavenhandelsrederijen maar klein en leden ze vaak een kort en kwakkelend bestaan. Toch waren er steeds weer ondernemers en beleggers die een kansje wilden wagen. Mocht alles meezitten, zoals de duur van de reis, de sterfte onder de slaven, de verkoopprijzen en de prompte betaling van de uit de West meegenomen cheques, koffie en suiker, dan en alleen dan kon een slavenreis voor de reder winst opleveren. Na 1773 kwam er aan een van die voorwaarden een eind, want veel planters in Suriname waren in financiële moeilijkheden geraakt omdat ze door de dalende suikerprijs de hoge hypotheeklasten niet meer konden opbrengen. Vandaar dat de omvang van Nederlandse slavenhandel als enige in het laatste kwart van de achttiende eeuw afnam, en dat effect werd nog versterkt door de Vierde Engelse Oorlog (1780-1784), waarin veel Nederlandse rederijen hun slavenschepen in Engelse handen zagen vallen. Na 1784 werd de Nederlandse slavenhandel mondjesmaat hervat. Veel Zeeuwse slavenschepen zetten koers naar de kleine buurkolonies van Suriname, Essequebo en Demerarij, waar ze min der belasting hoefden te betalen dan de Hollandse concurrentie. Een van die schepen was de Neptu- nus uit Zierikzee. In ongeveer 150 bladzijden weet Ruud Paesie de eerste delen van de reis van de Neptunus te reconstrueren. Hij geeft ons inzicht in de han delsvaart van Zierikzee, in de financiering van het schip en de lading, het assortiment ruilgoede- ren voor de aankopen in Afrika en het aanmon steren van de bemanning. Wat opvalt in de instructie aan de kapitein is de bepaling dat deze op de Afrikaanse kust eerst ivoor en stofgoud moest inkopen, misschien ook een paar vrouw-, meisjes- en jongensslaven, maar pas later de meest gevraagde categorie, de manslaven. Ook was het de kapitein niet toegestaan om slaven van Europese handelaren op de kust te kopen vanwege de hoge commissie. Het is duidelijk dat de reders geen idee hadden hoe fel de concurren tie onder de slavenhalers wel was op de Afri kaanse kust. Elke beperking om aan slaven, en vooral mannelijke slaven, te komen verlengde de inkooptijd en dus de kans op winst. De Neptunus kwam niet verder dan de Afri kaanse kust, want juist toen het schip aan de oversteek wilde beginnen, brak er een opstand onder de slaven uit. Dat was overigens niets bij - zonders, want op elke slavenreis waren er wel een paar onregelmatigheden. Dat was geen wonder, want twee- tot driehonderd slaven moesten maandenlang in bedwang gehouden worden door twintig tot dertig zeelieden, die ook nog het schip moesten zeilen en bovendien vaak verzwakt Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 39