waren door allerlei tropische infectieziekten, waar de scheepsarts geen raad mee wist. De opstand op de Neptunus was echter van een andere orde, omdat de slaven erin slaagden het schip in hun macht te krijgen zodat de beman ning het schip moest verlaten. Daardoor werd de Neptunus een onbeheerde, ronddobberende buit en dat trok niet alleen de bemanning van een Engels slavenschip aan, maar ook Afrikanen van de kust. Beide groepen probeerden het schip in hun macht te krijgen, maar toen het ernaar uitzag dat de opstandelingen het onderspit zouden del ven, lieten ze het schip ontploffen. De auteur kan niet zeggen of die ontploffing een ongeluk was of dat de opstandige slaven a la Van Speijk bewust liever de lucht ingingen dan zich over te geven. De auteur neigt naar de meest dramatische interpretatie. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat de opstandige slaven wisten wat het in brand steken van al die vaten buskruit tegelijk teweeg zou brengen. Buskruit was duur en vaak onbruikbaar in Afrika en het lijkt me onwaarschijnlijk dat daar ooit zulke grote hoe veelheden tot ontploffing zijn gebracht. Die aantekening doet niets af aan de vaart waarmee het tragisch lot van de Neptunus wordt beschreven. Je leest dit boek in één keer uit, ook al omdat het is voorzien van een groot aantal afbeeldingen, waaronder een aantal opnamen van de auteur zelf. Hoewel dit boek slechts het verhaal van een halve slavenreis vertelt, geeft het toch een goed beeld van deze tak van commercie. Jammer alleen dat de auteur zich voegt naar de politiek-correcte usance van de laatste jaren en niet meer van "Afrikaanse slaven" spreekt maar van "tot slaaf gemaakte Afrikanen". Op zich is het correct om de lezer te laten weten dat je als mens geboren wordt en tot slaaf gemaakt, maar in het geval van de Afrikanen leidt dat tot ver warring. Een deel van de slaven aan boord van de Neptunus was inderdaad tijdens hun leven tot slaaf gemaakt, als krijgsgevangene, vanwege schulden of gewoon door kidnapping. Een deel was echter vanaf zijn of haar geboorte eigendom geweest van een Afrikaanse slaveneigenaar. Het is overigens een ontnuchterende gedachte dat noch deze desastreuze gebeurtenis noch alle andere opstanden aan boord van slavenschepen een einde hebben gemaakt aan de slavenhandel. Het tegendeel lijkt het geval, want het aantal Nederlandse slavenhalers mag dan door financi- ele perikelen zijn afgenomen, de handel van andere landen bleef maar groeien en kon op den duur alleen door strenge wetgeving en met de inzet van veel marineschepen tot staan worden gebracht. De opstanden aan boord hadden hoog stens een indirect effect, want daardoor waren er meer bemanningsleden en meer wapens aan boord dan strikt nodig was geweest. Dat ver hoogde de kosten en duurdere slaven trokken minder kopers en dat doet vermoeden dat er zon der dit soort opstanden nog meer slaven en tot slaaf gemaakten uit Afrika zouden zijn wegge haald. Pieter Emmer Ad Beenhakker, Naar Zeeland! Schilders van het Zeeuwse landschap. Uitgeverij Den Boer De Rui ter, Vlissingen 2016. 144 pp., ISBN 97-8907 9875-672. Prijs 22,50 Blij verrast was ik met het verzoek om het boek Naar Zeeland! Schilders van het Zeeuwse land schap van Ad Beenhakker te recenseren. Als his torisch geograaf houd ik me bezig met de geschiedenis van het Nederlandse landschap. Ik kijk dus ook met die ogen en met veel interesse naar het boek. Voor mij stond de vraag centraal wat dit boek mij leert over de geschiedenis van het Zeeuwse landschap. Zeker gezien de achter grond van de auteur waren mijn verwachtingen hooggespannen. Ad Beenhakker, leert de biogra fie achter in het boek mij, heeft niet alleen veel gepubliceerd over kunstgeschiedenis, maar ook over natuur en landschap. In zijn werkzame leven was hij onder andere hoofd van het bureau Natuur en Landschap van de provincie Zeeland en hij weet dus waarover hij schrijft. 176 B o e k b espreki n g e

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2016 | | pagina 40