Aanwinsten ruilverkeer publicaties: maart G.G. Trimpe Burger-Mekking In De Maasgouw, Tijdschrift voor Limburgse geschiedenis en archeologie (2017, 4) worden wij door auteur G. van de Garde keihard van een schone droom beroofd. De Tachtigjarige Oorlog staat bij de meeste landgenoten in de herinnering als een rechtvaardige bevrijdingsoorlog en Wil lem van Oranje zien we als de voorvechter van tolerantie en godsdienstvrijheid. Maarop 23 juli 1572 gingen zijn soldaten in Limburg volgens Van de Garde tekeer als IS-strijders: ze plunder den kloosters en richtten een bloedbad aan onder de geestelijken. Velen werden op een afschuwe lijke manier afgeslacht, anderen werden net niet afgemaakt maar na marteling meegenomen om losgeld te eisen. Een groot schilderij in het Histo riehuis in Roermond toont de slachting in een kartuizerklooster. Andere afbeeldingen versche nen op anti-protestantse publicaties en schilde rijen in Zuid-Europese kartuizerkloosters. De boodschap was duidelijk: die Nederlandse opstan delingen zijn een stel wilde dieren die moeten worden uitgeroeid. F.J.H. Mertens schrijft over 'De "questie Slen- aken": de schoolstrijd in het diepe zuiden tegen het einde van de negentiende eeuw'. De school strijd kende veel verschijningsvormen, verschil lend naar geloof en gewest. In dit stuk gaat het om een voorval uit 1881 dat zelfs nationale aan dacht kreeg. In 1878 kwam de 'Wet tot regeling van het lager onderwijs van 17 augustus 1878' tot stand. De scholen waren openbaar, maar gods dienstonderwijs mocht wel door kerkelijke functi onarissen gegeven worden. Slenaken had een eigen school, net groot genoeg voor één onder wijzer. Slenaken was katholiek, en dus was de lagere school dat in zekere zin ook, al was ze for meel openbaar. In 1881 werd de school bezocht door de schoolopziener A. Coenegracht, die con stateerde dat het kruisbeeld in de school niet in overeenstemming was met de wet. De onderwijzer kreeg de raad het beeld op een niet te nadrukke lijke wijze - na het witten in het voorjaar - te verwijderen. Aldus geschiedde. Eerst merkte nie mand het op, maar na verloop van tijd kreeg de onderwijzer van het gemeentebestuur de opdracht het beeld terug te plaatsen. Een enorme strijd barstte los: het gemeentebestuur, de districts schoolopziener, de minister van Binnenlandse Zaken, en niet te vergeten de dagbladen, heel Nederland bemoeide zich met de affaire. In het bisdom Roermond waartoe Slenaken behoorde, zwaaide bisschop Joannis Paredis in de tweede helft van de negentiende eeuw de scepter. Hij nam een ferm standpunt in: een katholiek kind hoorde gevormd te worden in een katholieke school en een school zonder geloofsidentiteit was geen school voor volwaardige mensen. Uiteinde lijk kwam de zaak bij de minister van Binnen landse Zaken, Jhr. W. Six, terecht. De minister, die als een gematigd man bekend stond, wilde het conflict niet op de spits drijven, en besliste dat, ter wille van de verdraagzaamheid, katholieke beelden konden blijven hangen. Dat was weer olie op het vuur van de schoolopzieners, en zo ruziede men nog lang door. Uiteindelijk likten de school opzieners hun wonden en de beelden en het kruis bleven hangen, en niet alleen in Slenaken. In Annalen 2017, het jaarboek van de Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas, staat een artikel over de Oude Gentse vaart, een 'onbestaand geachte' waterweg (H. Smitz) en een stuk over de 'verdwenen' Parmavaart (T. Vreec- ken). De auteurs zijn het op verschillende punten oneens, maar hun onderzoek is degelijk en boei end en zeker de moeite waard. J. Boel schrijft over Pieter van Havermaet, een bekend kunst schilder (1834-1897), broer van de beeldhouwer Frans van Havermaet. De auteur geeft een bio grafie en vertelt daarbij leuke bijzonderheden, zoals het feit dat de schilder ook kapper en baard- snijder was. Elke zaterdag en zondag werd zijn atelier omgevormd tot kapsalon. Zijn klanten waren allen kunstenaars en werden kosteloos bediend. Daarna wordt het werk besproken, dat vooral uit portretten bestaat. In het jaarboek is veel ruimte ingeruimd voor een artikel van J. Baetens: 'Werken aan een rechtvaardige maat schappij. Aimé van Lent (22 januari 1927- 14 april 2003)'. Het is een uitgebreide biografie. Het anwinsten 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 29