■Hl v staat er in de datum het woordje 'den' in het Nederlands. Een foutje van de steenhouwer wel licht. Dit gedicht is in het verleden onjuist ver taald. De meningen over de juiste vertaling zijn verdeeld; dit is mijn vertaling, onder voorbehoud: 'Het gewicht van deze priestersarcofaag dekt de beenderen van Johannes Back, die zijn laatste dag afsloot in het jaar des Heren 1552 op 12 decem ber'. Overigens heeft het woord pondus verschil lende betekenissen in het Latijn, en ik hoop dat ik de goede heb gekozen, maar het is hier wel de persoonsvorm, en het vervoegde woord parochus/ parochi heeft ook nog de betekenis van gastheer, maar dat was in de Romeinse tijd, en parochie wordt hier ook niet bedoeld. Dat schreef men als parochia. In het late Latijn betekent parochus hier wel degelijk priester. Johannes Back wordt in de lijst van Grijpink (1914), een uittreksel van reke ningen uit het bisdom Utrecht, al in 1535 genoemd als priester en vicaris in de kerk van 's-Heer Arendskerke. Er wordt verschillende malen melding gemaakt van zijn dood in 1552 en van zijn opvolgers. Hij was geen onbelangrijk man, ook al wordt hij nergens als pastoor genoemd. De laatste zerk is van na de reformatie, met een grafschrift in Latijnse kapitalen in het mid denveld en rijk versierd met wapens en florale motieven. Het is de zerk van de laatste ambachts heer van Wissekerke van dit geslacht, Adriaen van Wissekerke, met zijn vrouw en hun jong gestorven zoontje Samuel. Vreemd genoeg staat alleen de sterfdatum van het kind op de zerk, en vooraan een jaartal 1648. Het grafschrift luidt: 'BEGRAEFENISSE VAN D'HEER ADRIAEN VAN WISKERCKE. IN SYN LEVEN AMBACHTSHEER DESER PROCHIE. ENDE DE VROME MAGDA- LENA VAN MARIEVOORDE SYNE WETTIGE HUYSVROUWE. ENDE SAMEWEL WISKERCKE HAERLIEDER SOONE STERF DEN 21 IANWARI 1653 OUT SYNDE DRIE MAENDEN'. Dat deze zerk vervaardigd werd toen het echtpaar nog leefde, was in die tijd niet ongewoon. Men leefde als het ware met de dood voor ogen. Het echtpaar had nog meer kinderen, minstens vijf, maar het verdriet om dit zoontje moet groot zijn geweest. Hun andere kinderen sloten goede huwelijken in Goes, waar ze ook overleden en begraven zijn. Adriaen werd in 1661 voogd over de kinderen van zijn overleden dochter Johanna. Het graf schrift doet denken dat deze mensen nog rooms-- Grafzerk met de wapens van Adriaen van Wiskercke en Mag- dalena van Marievoorde, foto Sarina Hendrikse. katholiek waren, maar ze waren Nederduits gere formeerd. In de zeventiende eeuw werd met paro chie nog gewoon kerkgemeenschap bedoeld, en met vroom bedoelde men nog gewoon gelovig. Dat veranderde later pas. Op de zerk staan de wapens van Wissekerke en van Marievoorde. Deze wapens zouden vroeger ook op een glas-in- loodraam van de kerk hebben gestaan. Ik zou zeggen maakt u eens als het mooi weer is een wandeling of fietstocht naar dit oude kerk hof, het is een mooi plekje met veel natuur schoon, en nu kunt u de mooie oude zerken nog bezichtigen, voordat er niets meer op te zien is, want ze verkeren in een abominabele staat. Tenzij er nog bijtijds ingegrepen wordt, hoe dan ook. Bronnen: - Gemeentearchief Goes: https://www.goes.nl/gemeen- tearchief/g eschiedenis_41841 /item/s-heer-hendrikskin- deren_112173.html - R. van Belle, Vlakke grafmonumenten en memorietafe relen met persoonsafbeeldingen in West-Vlaanderen'. Brugge, 2006. - P.C. Bloys van Treslong Prins, Genealogische en heraldi sche gedenkwaardigheden in en uit de kerken der pro vincie Zeeland. Utrecht, 1919. - P.M. Grijpink, Register op de parochiën, altaren, vicariën en de bedieners zoals die voorkomen in de middeleeuw- sche rekeningen van den officiaal des aartsdiakens van den Utrechtschen Dom, Deel 1. Amsterdam, 1914. Grafzerken van Wissekerke 57

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 15