De betekenis van de keramist Chris Lanooy (1881-1948) Willem Heijbroek Christiaan Johannes Lanooy uit St. Annaland ziet kans, ondanks een beperkte basisopleiding, zijn tekentalent te ontwikkelen. Met hulp van schilders uit de Haagse School krijgt hij een aanstelling als plateelschilder en later ook als artistiek leider bij diverse plateelfabrieken. Zelfstudie, het aanleren van technische vaardigheden en experimenteerdrift maken hem tot een belangrijk zelfstandig keramist en glaskunstenaar met internationale bekendheid. Het bijzondere glazurenspel wordt gewaardeerd als volwaardige kunst. Geboren in St. Annaland, verhuist vader Cornelis Lanooy naar de stad Tholen om zich daar als smid te vestigen. Als socialist wordt zijn aanwezigheid op het christelijke eiland Tholen niet gewaardeerd en hij krijgt weinig klandizie. Een familielid bezorgt hem een baantje bij de Haagse Tramweg Maatschappij als hoefsmid voor de paarden. Zoon Chris (Johannes Christiaan, geboren in St. Anna- land, 1881) bezoekt de Jan Ligthartschool in Den Haag. Hij is niet leergierig en maakt met moeite de school af. Wel ontwikkelt hij met veel doorzet tingsvermogen zijn tekentalent. Door toedoen van een tante, die enkele schilders van de Haagse School kent, komt Chris Lanooy als leerling in dienst bij plateelbakkerij Rozenburg en vervol gens bij de plateelbakkerij Zuid-Holland in Gouda. Daar leert hij het pottenbakken van aar dewerkdraaiers en gaat vervolgens voor zichzelf beginnen. Van plateelschilder tot keramist Chris Lanooy blijft wel verbonden aan de plateel bakkerij Zuid-Holland, maar wordt in 1906 ook artistiek directeur bij de pas opgerichte experi mentele plateelfabriek Haga. Daar beschildert hij samen met Gerrit Offermans bijzonder plateel met onder meer draken, onderwater-landschappen, planten en insecten, gedekt met transparante lus- terglazuren wat een Japans effect geeft. In Pur- merend leert hij zijn latere vrouw Belly Schuite maker kennen. Zij vestigen zich in Gouda, waar Lanooy in 1908 aan de Wachtelstraat een eigen 58 Keramiut Ch ris Lanooy Lanooy maakte deze vaasjes omstreeks 1900 toen hij verbon den was aan de plateelbakkerij Zuid-Holland. keramisch bedrijf begint. Hier bouwt hij een com pleet glazuurlaboratorium en een werkplaats met draaischijven en vier ovens. Een daarvan is geschikt om steengoed te bakken. De vorm van de keramiek, die hij veelal eenvoudig houdt, blijft ondergeschikt aan de decoratie. Alle mogelijke glazuurtechnieken zoals loopglazuur, craquelé, luster, métallique, kristalglazuur, flambé en cela don past hij toe. Later gaat hij bijzondere effecten realiseren door een aantal verschillende glazuren over elkaar aan te brengen. Zijn keramiek wekt belangstelling bij de kunstpaus Henk Bremmer en mecenas Hendrik van Assendelft, die werk van hem kopen. Zij zor gen er voor dat hij in 1908 een eerste expositie krijgt in de kunstzaal Kleykamp in Den Haag. Twee jaar later mag hij een inzending verzorgen voor de Wereldtentoonstelling in Brussel en voor een expositie van Frederiks Brothers in New York. Lanooy wordt in een begeleidende tekst omschreven als een keramist, 'die zijns gelijke

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 16