4 niet kent in de gehele wereld'. De liefhebbers van keramiek in de Verenigde Staten krijgen veel waardering voor zijn werk. Vergelijking van de beschrijvingen met de toegepaste glazuren op de verschillende voorwerpen brengt specialist prof. Nigel Wood uit Oxford tot de overtuiging dat de keramiek van Lanooy de meeste verwantschap vertoont met de Franse School uit Sèvres. Na de successen van beide exposities vraagt Henk Bremmer aan Jan Altorf en aan Chris Lanooy om een serie plastieken te maken. Met de voorberei ding ervan was Lanooy al begonnen door experi menten uit te voeren met het gieten van porselein en het toepassen van verschillende soorten gla zuren op een porseleinen ondergrond. Altorf bezoekt voor deze opdracht Lanooy, die hij al kent uit de tijd dat beiden werkzaam waren in Purmerend. Als voorstudie maken zij enkele beeldjes van apen, die met de hand in roodbak- kende klei zijn gemodelleerd. De beeldjes van een olifant, kaketoe en ransuil worden uitgevoerd in (semi-)porselein, gedekt met Delfts-wit glazuur, waarvan Lanooy de receptuur in bezit heeft. Vaas uit 1906 door Lanooy, die inmiddels artistiek directeur bij plateelfabriek Laga was. Lanooy, geïnspireerd door het werk van Jan Altor, vervaar digde dit beeld in 1932. Nieuwe glazuurcombinaties Vervolgens gaat Lanooy door met het ontwikke len van nieuwe glazuurcombinaties, die verras sende resultaten opleveren. Zijn schalen, vazen en potten vernoemt hij naar indrukken uit de natuur zoals berenhuid, smeltende sneeuw, iris, rijp in een sloot, perzikhuidje en vele andere varianten. Daarin wordt hij eerst niet serieus genomen, maar in de loop van de tijd weet hij steeds meer critici te overtuigen van het feit dat hij bij het samenstellen van de glazuren doelbe wust naar het onderwerp heeft toegewerkt. Deze aspecten geven kleurindrukken, die overeenko men met de waarneming, zonder picturale bena dering. Daarmee is hij de eerste in Nederland die deze glazuurtechnieken toepast. Later zullen Bert Nienhuis, Hein Andrée en Lanooy's leerlingen Paul Hobbel, Jan van Ham en Frans Slot hem daarin volgen. Zijn naam is gemaakt wanneer hij in 1914 een expositie krijgt in het Stedelijk Museum van Amsterdam. Daar wordt een selectie getoond van werk uit de verschillende periodes van twaalf jaar werken aan het ontwikkelen van glazuren. De Eerste Wereldoorlog Vanaf het begin van de Eerste Wereldoorlog gaat het financieel bergafwaarts met zijn kunstaarde werkfabriek aan de Wachtelstraat in Gouda. De export valt stil nadat een schip met een zending keramiek, onderweg naar Amerika is getorpe deerd. Lanooy moet medewerkers ontslaan en hij Keramist Chris Lanooy

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 17