4
niet kent in de gehele wereld'. De liefhebbers van
keramiek in de Verenigde Staten krijgen veel
waardering voor zijn werk. Vergelijking van de
beschrijvingen met de toegepaste glazuren op de
verschillende voorwerpen brengt specialist prof.
Nigel Wood uit Oxford tot de overtuiging dat de
keramiek van Lanooy de meeste verwantschap
vertoont met de Franse School uit Sèvres. Na de
successen van beide exposities vraagt Henk
Bremmer aan Jan Altorf en aan Chris Lanooy om
een serie plastieken te maken. Met de voorberei
ding ervan was Lanooy al begonnen door experi
menten uit te voeren met het gieten van porselein
en het toepassen van verschillende soorten gla
zuren op een porseleinen ondergrond. Altorf
bezoekt voor deze opdracht Lanooy, die hij al
kent uit de tijd dat beiden werkzaam waren in
Purmerend. Als voorstudie maken zij enkele
beeldjes van apen, die met de hand in roodbak-
kende klei zijn gemodelleerd. De beeldjes van een
olifant, kaketoe en ransuil worden uitgevoerd in
(semi-)porselein, gedekt met Delfts-wit glazuur,
waarvan Lanooy de receptuur in bezit heeft.
Vaas uit 1906 door Lanooy, die inmiddels artistiek directeur
bij plateelfabriek Laga was.
Lanooy, geïnspireerd door het werk van Jan Altor, vervaar
digde dit beeld in 1932.
Nieuwe glazuurcombinaties
Vervolgens gaat Lanooy door met het ontwikke
len van nieuwe glazuurcombinaties, die verras
sende resultaten opleveren. Zijn schalen, vazen
en potten vernoemt hij naar indrukken uit de
natuur zoals berenhuid, smeltende sneeuw, iris,
rijp in een sloot, perzikhuidje en vele andere
varianten. Daarin wordt hij eerst niet serieus
genomen, maar in de loop van de tijd weet hij
steeds meer critici te overtuigen van het feit dat
hij bij het samenstellen van de glazuren doelbe
wust naar het onderwerp heeft toegewerkt. Deze
aspecten geven kleurindrukken, die overeenko
men met de waarneming, zonder picturale bena
dering. Daarmee is hij de eerste in Nederland die
deze glazuurtechnieken toepast. Later zullen Bert
Nienhuis, Hein Andrée en Lanooy's leerlingen
Paul Hobbel, Jan van Ham en Frans Slot hem
daarin volgen. Zijn naam is gemaakt wanneer hij
in 1914 een expositie krijgt in het Stedelijk
Museum van Amsterdam. Daar wordt een selectie
getoond van werk uit de verschillende periodes
van twaalf jaar werken aan het ontwikkelen van
glazuren.
De Eerste Wereldoorlog
Vanaf het begin van de Eerste Wereldoorlog gaat
het financieel bergafwaarts met zijn kunstaarde
werkfabriek aan de Wachtelstraat in Gouda. De
export valt stil nadat een schip met een zending
keramiek, onderweg naar Amerika is getorpe
deerd. Lanooy moet medewerkers ontslaan en hij
Keramist Chris Lanooy