In 1925 vierde Lanooy zijn 25 jarig jubileum met het vervaar digen van 10.000 paddenstoelenborden. Paddenstoelenbord, 1925. Zijn bekendheid wordt nog versterkt door deel name aan de internationale expositie van kera mische kunst in het Metropolitan Museum of Art in New York en andere Amerikaanse steden. In Nederland wordt dit gevolgd door reeksen exposi ties in de toonzaal van Kleykamp in Den Haag, de Lakenhal in Leiden en in een reeks andere plaat sen. Opvallend is dat Lanooy stopt met de natuur impressies en geen titels meer aan zijn keramiek meegeeft. Vanaf nu moet de glazuur voor zichzelf spreken. Een nieuw werkterrein is het produceren van beeldjes in eigen ontwerp. Een eerste voorbeeld daarvan is een bal werpende vrouwenfiguur voor de Olympische Spelen in 1928. Daarvan zijn ech ter alleen twee afbeeldingen in krantenartikelen bekend. Geïnspireerd door het werk van Jan Altorf maakt hij een liggende en staande bizon en een reeks andere plastieken. Zijn bekendheid is inmiddels dusdanig dat bij elke nieuwe activiteit de pers langs komt, zoals voor zijn vogelserie die hij maakt ten behoeve van het crisisfonds. Met een Duitse bierkruik draagt hij ook bij aan de financiering van een ambulance voor het Rode Kruis in Ethiopië. Zijn inzending voor de Triën nale van Milaan in 1933 levert een prijs en de nodige belangstelling op. Toch krijgt ook Lanooy last van de economi sche crisis, maar gelukkig heeft hij een grote kring van vermogende liefhebbers, die hem blijven steu nen. In de loop van de tijd hebben niet alleen vrij wel alle musea in de grote steden, maar ook in de provincie exposities tentoonstellingen georgani seerd en is er daar keramiek van hem aangekocht. Schilders uit de kring van Henk Bremmer, zoals Adam Zandleven en Floris Verster verbeelden keramiek van Lanooy op bloemstillevens. Veelzijdig kunstenaar Als plateelschilder heeft Lanooy regelmatig teke ningen en schilderijen gemaakt, maar van werk voor 1910 is weinig bewaard gebleven. De eerste gedateerde tekening die wij kennen is van een boerderijtje uit 1909. Wel is er een aantal krijtte keningen van draken en vissen, als ontwerpen van keramiek voor Haga en zijn er enkele zelf standige art-nouveau en art-deco tekeningen uit die periode bewaard gebleven. Na 1910 heeft Lanooy een aantal geheel of gedeeltelijk abstracte schilderijen gemaakt, waarvan de decoraties voortkomen uit landschapsimpressies, vergelijk baar met het werk dat Piet Mondriaan omstreeks die tijd heeft gemaakt. De invloed van Mondriaan is nog duidelijker in een serie paddenstoelen en landschappen, die Lanooy vanaf 1914 heeft ver beeld. Zijn grootste liefde gaat echter uit naar bosgezichten in de omgeving van Epe, waar hij zich vanaf 1919 op toelegt als hij zijn werkplaat sen en ovens nog niet heeft afgebouwd. Lanooy hanteert bij deze bosgezichten zeer uiteenlopende stijlen, wat het moeilijk maakt zijn werk te karak teriseren. Een deel is verwant aan de Antwerpse School en hij bezit dan ook schilderijen van Hen drik Jan Wolter en Adam Zandleven. Keramist Chris Lanooy 61

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 19