In 1925 vierde Lanooy zijn 25 jarig jubileum met het vervaar
digen van 10.000 paddenstoelenborden.
Paddenstoelenbord, 1925.
Zijn bekendheid wordt nog versterkt door deel
name aan de internationale expositie van kera
mische kunst in het Metropolitan Museum of Art
in New York en andere Amerikaanse steden. In
Nederland wordt dit gevolgd door reeksen exposi
ties in de toonzaal van Kleykamp in Den Haag, de
Lakenhal in Leiden en in een reeks andere plaat
sen. Opvallend is dat Lanooy stopt met de natuur
impressies en geen titels meer aan zijn keramiek
meegeeft. Vanaf nu moet de glazuur voor zichzelf
spreken.
Een nieuw werkterrein is het produceren van
beeldjes in eigen ontwerp. Een eerste voorbeeld
daarvan is een bal werpende vrouwenfiguur voor
de Olympische Spelen in 1928. Daarvan zijn ech
ter alleen twee afbeeldingen in krantenartikelen
bekend. Geïnspireerd door het werk van Jan
Altorf maakt hij een liggende en staande bizon en
een reeks andere plastieken. Zijn bekendheid is
inmiddels dusdanig dat bij elke nieuwe activiteit
de pers langs komt, zoals voor zijn vogelserie die
hij maakt ten behoeve van het crisisfonds. Met
een Duitse bierkruik draagt hij ook bij aan de
financiering van een ambulance voor het Rode
Kruis in Ethiopië. Zijn inzending voor de Triën
nale van Milaan in 1933 levert een prijs en de
nodige belangstelling op.
Toch krijgt ook Lanooy last van de economi
sche crisis, maar gelukkig heeft hij een grote kring
van vermogende liefhebbers, die hem blijven steu
nen. In de loop van de tijd hebben niet alleen vrij
wel alle musea in de grote steden, maar ook in de
provincie exposities tentoonstellingen georgani
seerd en is er daar keramiek van hem aangekocht.
Schilders uit de kring van Henk Bremmer, zoals
Adam Zandleven en Floris Verster verbeelden
keramiek van Lanooy op bloemstillevens.
Veelzijdig kunstenaar
Als plateelschilder heeft Lanooy regelmatig teke
ningen en schilderijen gemaakt, maar van werk
voor 1910 is weinig bewaard gebleven. De eerste
gedateerde tekening die wij kennen is van een
boerderijtje uit 1909. Wel is er een aantal krijtte
keningen van draken en vissen, als ontwerpen
van keramiek voor Haga en zijn er enkele zelf
standige art-nouveau en art-deco tekeningen uit
die periode bewaard gebleven. Na 1910 heeft
Lanooy een aantal geheel of gedeeltelijk abstracte
schilderijen gemaakt, waarvan de decoraties
voortkomen uit landschapsimpressies, vergelijk
baar met het werk dat Piet Mondriaan omstreeks
die tijd heeft gemaakt. De invloed van Mondriaan
is nog duidelijker in een serie paddenstoelen en
landschappen, die Lanooy vanaf 1914 heeft ver
beeld. Zijn grootste liefde gaat echter uit naar
bosgezichten in de omgeving van Epe, waar hij
zich vanaf 1919 op toelegt als hij zijn werkplaat
sen en ovens nog niet heeft afgebouwd. Lanooy
hanteert bij deze bosgezichten zeer uiteenlopende
stijlen, wat het moeilijk maakt zijn werk te karak
teriseren. Een deel is verwant aan de Antwerpse
School en hij bezit dan ook schilderijen van Hen
drik Jan Wolter en Adam Zandleven.
Keramist Chris Lanooy
61