In Epe ontwerpt en bouwt Lanooy ook huizen, te beginnen bij de 'Eekhoorn' voor zijn schoon moeder en vervolgens ook zomerhuizen voor diverse families uit de Randstad, die tevens goede afnemers worden van zijn keramiek. Ook het grafische vak beheerst Lanooy, wat blijkt uit illustraties voor zijn exposities, ex- librissen en behang. Dat laatste wordt deels uitge voerd door RaathöDoodeheefer en Goudsmit Hof. Dochter Lotty gaat op cursus brandschilderen bij Willem Bogtman in Haarlem en vader Chris bouwt voor haar een atelier met een glasmoffelo- ven. Samen maken zij onder meer een raam in het interieur van de werkplaats met een afbeelding van Frans Slot. Tenslotte houden zij zich ook nog bezig met het ontwerpen van damast voor de firma E.J.F. van Dissel in Eindhoven. Tussen de bedrijven door produceren zij gordijnstoffen met diverse decoraties. Deze kennen wij alleen van advertenties en foto's; er is niets bewaard geble ven. Leerlingen en navolgers Veel keramisten hebben direct of indirect in de traditie van Lanooy gewerkt. Dat zijn in de eerste plaats de leerlingen uit Gouda zoals Paul Hobbel en Jan van Ham en ook Frans Slot en diens leer lingen, met name Hans van Riessen, Laurens Gol- dewijk en Tessa Braat uit Zierikzee. Tessa Braat begon daarmee toen haar man Ad Braat werk van Lanooy meenam. Leerling van Paul Hobbel is Nine Six, die Lanooy aanbidt, maar de deftige burgemeestersfamilie uit Amsterdam staat een relatie met hem de in de weg. Hein Andrée, die veel verfijnde keramiek in navolging van Lanooy heeft gemaakt, onderricht Henny Radijs in Rot terdam. Zij gaat zich in de jaren vijftig van de vorige eeuw op mozaïeken toeleggen samen met Louis van Roode, die de technieken, inclusief assistent Jan Verhey, van haar overneemt. Oorlog en bevrijding De Tweede Wereldoorlog werpt zijn schaduw vooruit en de donkere kleuren overheersen in de glazuren die Lanooy gebruikt. De gezondheid van zijn vrouw Belly gaat snel achteruit en zij over lijdt in 1941. Lanooy werkt door tot eind 1942 als hij wegens gebrek aan grondstoffen de ovens moet stilleggen. Korte tijd daarvoor heeft hij nog een opdracht gekregen om in opdracht van Anton Mussert voor het werkkamp Vorssenbosch in Wierden een plaquette van Maarten Harpertszoon Tromp te maken. Dit is merkwaardig, omdat hij niet lang tevoren heeft geweigerd om lid van de Kultuurkamer te worden. Als de Duitsers in december 1944 op zijn terrein wapens vinden, wordt hij opgepakt. Vlak voor zijn executie raakt hij in coma en wordt overgebracht naar kamp Amersfoort, waar hij de oorlog overleeft. Na de bevrijding exposeert Lanooy op de Eriksmesse in Stockholm met een aantal experi mentele naaldloopglazuren. Hij krijgt een uitno diging om als artistiek leider in dienst te komen van de bekende keramische fabriek in Gustavs- berg, maar zijn gezondheid laat dit niet toe. Twee jaar later, in 1948, overlijdt hij en hij wordt naast zijn vrouw begraven. Naschrift: Tot 1 november is in Museum De Meestoof, Bierens- straat 6, 4697GE St. Annaland de tentoonstelling 'Gloeiende glazuren, Chris Lanooy, leerlingen en navolgers'. Ter gelegen heid van deze expositie is het boekje 'Gloeiende Glazuren' uit gegeven, met meer informatie over Chris Lanooy. Tessa Braat, leerling van Lanooy, in haar atelier in Zierikzee 62 Keramist Chris Lanooy

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 20