Zeeland 27.2 de betere definitie.20 Daarbij komt nog het feit dat hij weliswaar fabelachtig gefortuneerd is, maar een nieuwkomer in het regentenpatriciaat. En waarmee kan men zich in een snel oplich tende maatschappij als die van de achttiende- eeuwse Republiek beter doen gelden dan met een dergelijke verzameling? Weinig. De keuze voor pracht boven doorwrochte kennis valt dan ook volledig samen met de aloude twijfel over de duurzaamheid van nieuw verkregen status: de neiging tot het etaleren van bezit.21 Dit grote verschil tussen de beide heren zal echter alleen maar hebben bijgedragen aan het bezoek. Van Dishoeck weet zich met zijn gast namelijk verzekerd van een enthousiasteling die hem niet alleen oprecht zal prijzen voor zijn verzameling, maar hierover ook beslist verder zal vertellen. Wellicht is er zelfs de hoop in één van diens toekomstige werken genoemd te wor den. Voor De la Rue is het een bevrediging van zowel sociale als intellectuele nieuwsgierigheid, hoewel het hem een onmogelijke opgave is gebleken van alles notie te nemen. Desalniette min zal hij later beschrijven wat hem het meest is bijgebleven van de rondleiding, waarmee ook de kracht van het verhaal weer eens wordt bewezen.22 Aan de hand van deze aantekeningen volgen we de beide heren door het huis. Ontvangst De toon is direct gezet wanneer De la Rue de anti chambre in wordt geleid. Zeer pontificaal staat daar zijn eigen gastheer in miniformaat: 'Zijn afbeeldsel heelslijfs. In Indien uit een soort van porcelein, bijzonder net in het klein en hem zeer gelijkende, gemaakt.'23 Van Dishoeck heeft zich ter herinnering aan zijn Indische tijd laten ver eeuwigen in een miniatuur-portretbeeld.24 En daar staat hij nu, ter verwelkoming, als de meest treffende voorbode voor wachtende gasten. Kunstkamer Verwelkomd door zijn gastheer, wordt De la Rue naar de kunstkamer geleid. Het is een zaal van een kamer waar de muren zijn behangen 'vol uit muntende schilderijen der beste meesteren', stuk voor stuk gevat in brede vergulde spiegellijsten. Hij noteert slechts 'eenige der voornaamsten', zoals een groot schilderij door Rubens waarop Een voorbeeld van een contemporain portretbeeld uit de eer ste decennia van de 18de eeuw. Portretbeeld van chirurgijn Bartholomeus Nebbens (Veere ca. 1690-Veere 1734 gemaakt omstreeks 1714-1719 in Batavia. Zeeuws Museum (ZM), foto Jan Torfs, M62-050. verbeeld Christus' overwinning over de dood.25 Bij een 'halfnaakt vrouwtje' vertelt Van Dishoeck dat hij de derde eigenaar is. Niemand minder dan de Keurvorst van de Palts26 was er zo van onder de indruk dat hij de schilder Van der Werff27 zelfs een jaarlijks inkomen gaf als hofschilder; hij bleef evenwel weigeren om het schilderij te ver kopen. Na Van der Werff's dood is het door een joodse kunsthandelaar uit diens boedel gekocht, die het voor duizend gulden doorverkocht aan Van Dishoeck.28 Daarna wordt De la Rue verder geleid langs de collectie waarbij hij noteert een Betlehemse kindermoord29, een 'bijzonder mals' geschilderde Delilah en Samon30, Mars en Venus31 en de innerlijke strijd van de heilige Antonius32, om vervolgens uit te komen bij een 'puik stuk' door Schalken.33 Deze allegorie op de Vrede van Nijmegen, met Lodewijk XIV van Frankrijk als centrale figuur, kostte Van Dishoeck wel twee honderd pistolen.34 'orstelijk paleis Middelburg

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2018 | | pagina 5