Zeeland 28.2 De belangstelling voor met diamant gegraveerde glazen nam in de achttiende eeuw af ten gunste van radgegraveerde en geslepen glazen. De techniek van de radgravure, die rond het midden van de zeventiende eeuw vanuit Neurenberg naar de Nederlanden was overgebracht, was totaal anders dan die van de diamantgravure. Bij de radgravure werd de tekening aangebracht door het glas te drukken tegen snel roterende radertjes, die met de voet in beweging werden gebracht terwijl men het glas met beide handen vasthield. Daardoor was het mogelijk verschillende dieptes in te slijpen en te variëren met een keuze aan wieltjes. Ook kon men het matgeslepen oppervlak weer gedeeltelijk gladpolijsten. Radgravures werden meestal aangebracht op geïmporteerde Engelse kelken van sprankelend helder loodglas of Duitse glazen van krijtglas. De voorstellingen varieerden. Naast vriendschaps- en huwelijksglazen en glazen met betrekking tot de kraamtijd is er een grote groep glazen bewaard gebleven die de Nederlandse economie tot onderwerp heeft. Ook zijn er glazen met radgravures van wapens, stadsgezichten, Glas met radgravures Zeeuws Museum, G2455 1750-1800 h. 20,5 cm. Geschenk van J. Luteijn, 1894. Het glas was afkomstig uit de boedel van wijlen J. Otto Risseeuw te Oostburg. Zeeuws Museum, G2445 circa 1750 h. 17 cm, diam. 9 cm. Bruikleen van de Gemeente Middelburg, 1944. 't Is vol van schatten hier 65

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2019 | | pagina 27