Zeeland 29.4 gebeurd. Het resultaat is een zeldzaam uitgebreid gedocumenteerd boek dat de collapse-theorie totaal van tafel veegt. Ja, het bos verdween, maar dat kwam waarschijnlijk door de meegebrachte ratten die de zaden van de bomen opaten. De bevolkingsaantallen zijn nooit zo hoog geweest als eerder werd verondersteld. Toen het landschap verschraalde, pasten de bewoners zich aan door nieuwe vormen van landbouw te ontwikkelen en de beeldencultuur te vervangen door een '"vogel mancultuur'. En voor grootschalig geweld of kan nibalisme is geen spoor van bewijs. Integendeel, de echte ellende begon voor de paaseilanders pas na 1722, toen ziektes en later slavenhandel hun tol eisten. Boersema's verhaal is geloofwaardig door het uitgebreide bronnenonderzoek, waardoor alle uitspraken ook direct controleerbaar zijn - iets dat in het werk van de aanhangers van de collap- se-theorie meestal ontbrak. Een sterke toevoeging zijn ook de diverse berekeningen waarmee hij aannemelijk maakt dat de bevolking nooit zo groot kan zijn geweest als de collapse-aanhan- gers beweren, en dat er altijd genoeg voedings stoffen en grondoppervlak zijn geweest om de mensen te voeden. Als er al een minpunt is, is het dat Boersema te volledig wil zijn. Zeker in het begin lijkt het boek daardoor meer op een Capitool-reisgids met een opsomming van gedetailleerde feiten dan op de spannende non-fictie thriller die het ook had kunnen zijn. Zo is de exacte geschiedenis van de herkomst van de zoete aardappel of een gedetailleerde beschrijving van de techniek van het krabbenvangen niet direct relevant voor het verhaal. En wat beeldende passages over zijn rei zen naar Paaseiland waren mooi geweest om het onderwerp meer tot leven te brengen. Heeft met het ontkrachten van de collap- se-theorie ook de metafoor zijn waarde verlo ren? Als de mensen op Paaseiland zich konden aanpassen, hoeven we ons dan ook geen zorgen te maken over een dreigende ineenstorting van de wereldbevolking? In het laatste hoofdstuk geeft Boersema hierover wat bespiegelingen. Een col lapse op wereldschaal acht hij onwaarschijnlijk, omdat er op kleinere schaal nauwelijks voor beelden van te vinden zijn in de geschiedenis. Hij waarschuwt echter wel voor het uitsterven van soorten en een geleidelijke '"verschraling en kwaliteitsverlies' van ecosystemen. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre de geschiedenis van Paaseiland überhaupt een les kan zijn voor het ecosysteem aarde. In tegenstel ling tot Paaseiland heeft de aarde als geheel wél een bevolkingsexplosie ondergaan, gevoed door het gebruik van fossiele brandstoffen en andere niet-hernieuwbare bronnen. En veel weten schappers waarschuwen dat de gevolgen van de klimaatopwarming kunnen leiden tot een plotse linge degradatie van ecosystemen en verlaging van de productiecapaciteit die geen precedent kent. Dus hoe inspirerend de geschiedenis van Paaseiland ook is, uiteindelijk is het geen reden om achterover te leunen - iets dat overigens zeker ook niet door Boersema wordt gesteld. De zoektocht naar het verleden van Paasei land is nog steeds gaande. Recentelijk is onder zoek gepubliceerd dat concludeert dat de bouw van de beelden zelfs na de komst van de Europe anen misschien nog plaatsvond - opnieuw een teken van de veerkracht van de Paaseilanders en het zoveelste argument ter ondersteuning van Boersema's verhaal. Wie weet hoeveel keren dit boek daarom nog herdrukt zal kunnen worden. Dr. Inez Flameling Assistant Professor aan het UCR waar ze 'Ecology' doceert Irene Storm van Leeuwen-van der Horst, Zeeuwse regenten in Parijs. De reis van Johan Steengracht met zijn zoon Nicolaas en Daniel Rademacher naar Parijs in 1772. Hilversum: Verloren 2020, ISBN 9789087048389, 25 Vandaag de dag speelt Parijs in de hoogste divi sie. Tenminste, als reisbestemming par excellence. Elk jaar trekt de Franse metropool miljoenen binnen- en buitenlandse toeristen aan die zich oekbesprekingen 157

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 35