titel Nederlands-Belgisch verdrag (betreffende het herstel van de vrije doorvaart op de Westerschelde). Na Boutens wordt kort ingegaan op de poëzie van Johanna Kruit, om dan weer terug te keren naar het Land van Hulst met Emma Crebolder, die weliswaar veel water, zand en slib, stenen en schelpen, eb en vloed in haar poëtische beelden opneemt, maar welke laatste - behalve in haar bundel Dansen met de vos - niet altijd een relatie hebben met de Westerschelde. Naast een zelfs bij onze zuiderburen vergeten dichter als Remy de Muynck (Saint Rémy), komt de Westerschelde ook voor in de werken van wat bekende Vlamingen als Hubert Lampo en Paul Koeck. In de verhalen Oponthoud in Walsoorden en Een geur van sandelhout van eerstgenoemde speelt de veerpont van 'Walsoorden' (Perkpolder) een grote rol. Vanuit Hontenisse volgen we de Westerschelde westwaarts, waarbij we uiteraard ook regelmatig oversteken om schrijvers als Hans Warren en Andreas Oosthoek te ontmoeten. En passant wordt ook een hoofdstuk besteed aan het Suikerpaleis van Ellewoutsdijk, buitengoed Zorgvliet, dat niet alleen in Versailles aan de Schelde van Anna van Suchtelen uitgebreid beschreven wordt, maar dat ook in de roman Van wege een tere huid van Anton Koolhaas figureert. Uiteindelijk eindigt de reis, na Terneuzen te hebben aangedaan - dichter André van der Veeken -, op Walcheren, waar dichters als Hans Verhagen, Frans van Dixhoorn en J.C. van Schagen woonden, wonen of stierven, waarmee de literaire biografie wordt afgerond. Al met al De Schelde, een literaire biografie neemt de lezer mee op een inhoudelijk zeer interessante en hier en daar verrassende reis langs bekende en minder bekende plaatsen, bekende en volstrekt onbekende schrijvers en dichters, en geeft tussen neus en lippen door een beeld van de Belgische (lees: Vlaamse) geschiedenis. Nogal wat van de besproken schrijvers hebben immers een rol gespeeld in de Vlaamse beweging, roerden zich in de strijd tussen het katholicisme en het liberalisme, waren voorvechters van het socialisme, of lieten zich verleiden door minder frisse, nationalistische ideeën. Hoe dan ook, de Schelde, de rivier in al zijn facetten, heeft in de loop van de eeuwen heel wat fascinerende verhalen, fraaie poëzie, verstilling en spanning opgeleverd, en deze literaire biografie geeft daarvan een boeiend beeld. Karel Leeftink Werkt bij Staatsbosbeheer, was stadsdichter van Middelburg, en is redacteur van dit blad. Jet Nijkamp, Teunn 1943-2018, Uitgeverij Tien stuks, Amsterdam 2019, ISBN 9789088601545 Na het overlijden van kunstschilder Teun Nijkamp op 17 augustus 2018 verscheen er in 2019 een monografie over kunstschilder Teunn en diens werk, geschreven door zijn dochter Jet Nijkamp, juriste en kunstschilder. Ze was ook samen met Arthur Dijkstra de vormgeefster. Deze monografie verscheen tijdens de 21e editie van het, mede door hem opgerichte, Kunstspoor Noord-Beveland waarbij in de Katse Kerk een hommage werd gebracht aan zijn werk. Zijn zoon, de klassieke zanger (bas) Gijs Nijkamp, gaf samen met de pianiste Irina Parfenova een concert op 7 september in hetzelfde kerkje. Waarmee het eerbetoon aan Teun werd afgesloten. De monografie bevat een korte chronologi sche beschrijving van Teunn's leven en bevat veel afbeeldingen van zijn werk. Ook zijn er een tweetal publicaties van Teun zelf in opgenomen: zijn artikel in Maatstaf 'De metafoor als kunst werk' uit 1993 en de tekst van zijn brochure 'Het waardeoordeel in de kunst' uit 2005. Het boek gaat in op zijn ontwikkeling als kunstschilder; eerst op zijn periode te Amsterdam (1961-1993) en daarna op zijn periode in Kats in Noord-Beveland (1993-2018). Zijn periode in Amsterdam is verassend. Hij was daar actief op 162 Boekbesprekinge

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2020 | | pagina 40