Welke teksten blijven hangen? ‘Er gaat niets boven Groningen’ en ‘I amsterdam’ Geen cent te veel 13 Zeeland 31-1 Welke reclameslogans onthoudt het publiek, welke verdwijnen meteen in het moeras van ons geheugen? En waarom? In mijn vak zijn het belangrijke vragen. Voor een boek over reclame dat ik schreef, kreeg ik hulp van het bedrijf Coosto waarmee ik een lijst met de 100 meest gebruikte reclame- zinnen op sociale media kon opstellen. Hoe? Simpel gezegd: je stopt een reclamekreet in hun apparaat en je ziet meteen hoe vaak die leus de laatste tien jaar aangehaald is op Facebook, Twitter en andere platformen. Op No.1. staat een uitdrukking waarvan jongeren niet eens weten dat ’ie uit de reclame komt. ‘Foutje, bedankt.’ Rijk de Gooyer zei het in commercials van Reaal toen hij vergeefs zijn verzekeringsman probeerde op te lichten. Het is Ook de herinneringswaarde van woorden en zinnen vind ik interessant. De meeste politici kunnen jarenlang in het nieuws komen zonder één onvergetelijke uitspraak achter te laten. Welke oneliners kent Nederland wel uit de politiek? Ik noem er een paar: - ‘Daar heb ik geen actieve herinnering aan’ - Mark Rutte. - ‘Fatsoen moet je doen’ - Jan Peter Balkenende. - ‘De kogel kwam van links’ - Een LPF- voorman daags na de moord op Pim Fortuyn. - ‘In gelul kun je niet wonen’ -Jan Schaeffer, de Amsterdamse wethouder van Volkshuisvesting, in tijden van woningnood over de vele rapporten over het onderwerp. - ‘Sinterklaas bestaat, daar zit ’ie’ - Hans Wiegel over een in zijn ogen met geld smijtende Joop den Uyl. Ook de sportwereld schrijft mee aan ons Groot Citatenboek en niet alleen onze grootste voetballer: - Elk nadeel heb zijn voordeel - Johan Cruijff. - De tour win je in bed - Joop Zoetemelk. - Ben ik nou zo slim of ben jij nou zo dom? - Louis van Gaal. - Float like a butterfly, sting like a bee - Mohammed Ali. In de meest recente lijst van meest gebruikte staan de slogans van Groningen en Amsterdam op respectievelijk plaats 7 en 15. Dat is knap. Het zijn de enige twee landelijk bekende slogans in de categorie ‘provincies en gemeenten’. Dat is geen gevolg van grote reclamebudgetten, denk ik. De zinnen werden na hun lancering al snel opgepikt door het grote publiek. Reclamebekendheid heeft soms weinig te maken met geld. Voor SIRE is in 1997 een eenvoudig filmpje gemaakt dat hooguit een half jaar op de buis is geweest. Toch kent u die ene vraag nog van het fluisterende jongetje aan de eetkamertafel: ‘Wie is toch die man die op zondag altijd het vlees komt snijden?’ De makers van de commercial hadden de woorden ingefluisterd gekregen van iemand die de uitspraak kende maar niet wist van wie hij was. Het zijn woorden een bekende uitdrukking geworden, een soort ‘helaas pindakaas’. De meeste van de reclamezinnen in de top 100 zult u kennen. ‘Even Apeldoorn bellen.’ ‘Melk, de witte motor.’ ‘Vakmanschap is meester schap.’ ‘De krant van wakker Nederland’ En natuurlijk: ‘Geen cent te veel’, ooit de strijdkreet van Zeeuws Meisje. Toen Unilever het margarinemerk in 2000 wilde opheffen, was de toenmalige Commissaris van de Koningin in Zeeland, Wim van Gelder, daar blij mee. ‘Goedkoop’ en ‘zuunig’ pasten niet bij het gewenste imago van zijn provincie, vond hij. Het merk ligt overigens nog steeds in de winkel. Behalve ‘foutje, bedankt’ heeft de reclame meer Nederlandse uitdrukkingen opgeleverd. ‘Wij van WC-eend adviseren WC-eend’, gebruikt als slagers hun eigen vlees keuren, en ‘de paarse krokodil’ van Ohra, een synoniem voor ‘bureaucratie’. U vindt ze ook in de Dikke Van Dale, net als ‘Zwitserlevengevoel’ en ‘de Bob’. Die laatste is bedacht door een Vlaming en nooit de afkorting geweest van ‘bewust onbeschonken bestuurder’, wat je weleens hoort. Eind 2020 is het onderzoek naar de bekendste reclamezinnen herhaald; u vindt de resultaten als u ‘Dit zijn de 80 meest gebruikte reclamezinnen op sociale media’ googelt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2022 | | pagina 15