VEERSE MEER GIDS
VREEMDEUNGENVERKEER
NIEUWE STIJL....
No. 8.
Jaargang 2 15 NOVEMBER 1969.
Redactie en administratie:
Kade 57. Veere. telefoon (01181) 253
Advertentie-administratie:
Drukkerij Markusse. Wissenkerke
Postbus 1. Telefoon (01107) 308
Oplaag 10.000 exemplaren
welke gericht worden verspreid.
Hoofdredacteur:
H. P. Huijsman.
directeur van de
Recreatiegemeenschap ..Het Veerse Meer"
Abonnementen zijn verkrijgbaar
a 5.per jaar
Giro 206882
t.n.v. Drukkerij Markusse Wissenkerke.
Advertentieprijs kleine advertenties
1.per mm
Contractprijzen op aanvraag
Verschijnt:
medio januari, maart, mei, juli, september
en november
Gehele of gedeeltelijke overname is toe
gestaan. mits volledige bronvermelding en
toezending bewijsnummer.
Medewerkers:
Cor van Heugten, Hoofdredacteur van „De
Sportvisser".
J. v. d. Broecke, Middelburg.
C. de Vos, Middelburg.
J. G. Sennef, bioloog.
Tekeningen: J. Jobse. Middelburg.
Foto's:
C. de Buck, Veere.
ROND HET VEERSE MEER
GELEGEN JACHTHAVENS
ARNEMUIDEN
01182-553
KAMPERLAND
01107 - 501
KORTGENE
„DELTA MARINA"
01108-493
VEERE STADSHAVEN
01181 - 246
MARINA JACHTWERF
VEERE
01181 -361
VEERE
„OOSTWATERING''
01181 -484
W V.
„WOLPHAARTSDIJK"
01198-443
WOLPHAARTSDIJK
JACHTHAVEN R.Y.C.B.
01198-443
WOLPHAARTSDIJK
SPORTVISSERSHAVEN
01198-200
In de stadshaven van Veere zijn geen
ligplaatsen meer beschikbaar. Voor
de andere havens stelle men zich in
verbinding met de havenmeester.
Er is zo het een en ander aan het veranderen in ons wereldje. Niet alleen
op economisch gebied, maar ook op het terrein van de vrijetijdsbesteding.
Er is een bekende uitspraak, dat het probleem van de vrijetijdsbesteding gro
ter zal worden dan dat van de arbeid.
Er is veel aan het veranderen. Ook in de wijze waarop vreemdeling en
ingezetene zijn vakantie doorbrengt voltrekt zich die verandering.
Een „slagvaardig beleid" is. door de concurrentie van de zgn. zonnelanden
en de uitbreiding van verkeersmogelijkheden, dringend nodig, als men ten
minste het toerisme als belangrijke inkomstenbron wil houden.
Met groot enthousiasme is door vele idealisten op wat amateuristische wijze,
via de verenigingen voor vreemdelingenverkeer veel werk verzet voor de be
vordering van het vreemdelingenverkeer. We herinneren ons nog de jaren, dat
wij zo na de oorlog in een stadje in het noorden van ons land er als bestuurslid
aan hebben medegewerkt om een werkloze hoofdarbeider aan te stellen als
leider van het VVV-kantoor. De man kon zich met zijn talen wat behelpen, was
van goede wil en, wat belangrijk was, 'hij kostte de vereniging geen cent.
Zo rommelden we wat en het ging nog aardig ook.
Nu gaat het niet zo aardig meer. Er is veel kritiek op het VVV-wezen in
Nederland en terecht. Een systematische propaganda voor de bevordering van
het toerisme was meer dan ooit noodzakelijk.
De Algemene Nederlandse Vereniging voor Vreemdelingenverkeer gaf opdracht
aan een organisatiebureau om te onderzoeken of de huidige organisatie nog
wel aan de eisen van nu voldeed.
Uit het door dit bureau uitgebrachte advies bleek duidelijk dat dit niet
het geval was.
Naar aanleiding hiervan werkte de ANVV mede aan de totstandkoming van
het Nationaal Bureau voor Toerisme.
Dit nationaal promotieel orgaan een stichting kreeg als hoofdtaken:
de promotionele, de receptieve en de ontwikkelingstaak. En hiermede waren
drie poten onder de ANVV-stoel weggezaagd.
En hiermede zat men midden in de problematiek van: hoe nu verder? De
ANVV benoemde een structuurcommissie welke commissie in augustus 1969
het rapport „VVV in ombouw" het licht deed zien.
Het rapport beoogt een bijdrage te leveren aan een nieuwe oriëntatie van
het VVV-wezen.
Mede naar aanleiding van dit structuurrapport zijn de provinciale VVV's
zich gaan bezinnen op het VVV-wezen nieuwe stijl. Vragen als: „Moeten de
VVV's als verenigingen, vaak met het nodige enthousiasme, maar met minder
vakkennis werkende nog blijven bestaan? Welke inhoud moet de provinciale
VVV krijgen? Streek-VVV's of districten?"
„Heilige huisjes moeten in de organisatie van het VVV-wezen overwonnen
begrippen zijn", zegt het rapport.
Het zal niet eenvoudig zijn om uit 450 „kleine zelfstandigen" een goed
lopende efficiënte organisatie op te bouwen. Naar onze mening zal niet alleen
het NBT op een slagvaardige en efficiënte wijze het vreemdelingenverkeer
op een doelmatige wijze kunnen behartigen; het zal daarbij de steun nodig
hebben van ter zake kundigen bij de provinciale VVV's en van districtsbureau's
aan het hoofd waarvan eveneens vakkundigen staan.
Het vormen van b.v. drie districten in Zeeland, zal in ieder geval de mogelijk
heid scheppen om op een beter niveau de taken van de afzonderlijke vereni
gingen te vervullen.
Zal er nog vee1 water door onze Westerschelde moeten stromen alvorens
de beste vorm is gevonden?
We willen er hierbij nog wel op wijzen, dat wij de mening zijn toegedaan
dat de afzonderlijke verenigingen in het algemeen voldoende krachtig zijn om
hun steentje aan de welzijnsbevordering van de mens te blijven bijdragen.
Het vinden van de coördinatiemogelijkheid om deze krachten organisatorisch
goed te binden, zal een nieuwe kracht geven aan het VVV-wezen in Nederland.
V..J