Zeeuwse Muziekschool: Klankbord voor veel jong talent bestemmingsplannen. Deze plannen moeten immers door Gedeputeerde Staten worden goedgekeurd. De Beleidsnota Oosterschelde moet op zijn beurt weer doorwerken in de streek plannen. Die doorwerking kan wat betreft het streekplan Midden-Zeeland al in 1982 plaatsvinden omdat het de bedoeling is dat de Provinciale Staten in het begin van dat jaar de Beleidsnota Oosterschelde en de herziening van het streekplan Midden- Zeeland tegelijkertijd vaststellen. Overigens is in het voorontwerp-streekplan Midden- Zeeland, dat in juli 1980 is gepubliceerd en tegelijk met de hier besproken nota in de inspraak wordt gebracht, de voorlopige beleidskeuze van het Dagelijks Bestuur van de Stuurgroep Oosterschelde reeds opge nomen, voorzover althans voor dat streek plan van belang. Wanneer de Stuurgroep Oosterschelde haar standpunt heeft bepaald en wanneer dat standpunt door de verschillende over heden is verwerkt, dan kan men zeggen dat een aantal stappen zijn gedaan in de richting van de toekomstige situatie in dit gebied. Men is dan met de Oosterschelde evenwel beslist nog niet klaar. Bij alle on zekerheden met betrekking tot de Ooster schelde lijkt één ding namelijk wel zeker. En dat is dat na een aantal jaren op Wij vragen provinciaal direkteur G. W. Bergman hoe de Zeeuwse Muziekschool zich heeft ontwikkeld. „De allervroegste besprekingen dateren al van 1953. Toen nam Mr. Dr. A. J. J. M. Mes het initiatief om te proberen het muziek onderwijs in Zeeland van de grond te krij gen. Na veel onderhandelingen met muziek- deskundigen, provinciale- en rijksautoriteiten kon in 1954 de oprichtingsakte worden getekend en begin 1955 trad Henk Stam als eerste direkteur in funktie. In de loop van dat jaar meldden zich al zo'n duizend cursisten aan. Tien jaar later was dat aantal verdubbeld en de toename van het aantal leerlingen is ook in de afgelopen jaren fors doorgezet. Wij verheugen ons nog steeds in een groeiende belangstelling. En als we over leerlingen spreken, bedoelen we daarmee zeker niet alleen kinderen. Het gaat ook om volwassenen die zich laten inschrijven en cursussen volgen." G. W. Bergman, sinds 1965 direkteur van de Zeeuwse Muziekschool, was aan vankelijk in het basisonderwijs werkzaam; de muziek kwam toen op de tweede plaats. Behalve het piano- en orgelspel hadden vooral ook de muziektheorie en muziek geschiedenis zijn bijzondere belangstelling en geleidelijk aan begon hij zich meer aan muziek te wijden. Naarmate hij er zich meer in verdiepte werd de trek groter en op een goed moment werd de totale over stap naar de muziek dan ook een feit. -|i T ;i T grond van de dan voorhanden zijnde ge gevens opnieuw gesproken zal moeten worden over de inrichting en het beheer van het Oosterscheldegebied. Literatuur. Coördinatiegroep Oosterschelde: „In richting Oosterschelde; deelrapport inventa risatie 1978", mei 1978. Coördinatiegroep Oosterschelde; „Ver kenningen inzake de ontwikkelingen in het Oosterscheldegebied", januari 1979. Coördinatiegroep Oosterschelde: „De Oosterschelde: een overzicht van de be- leidsmogelijkheden", mei 1980. Coördinatiegroep Oosterschelde: „Stu dies over de Oosterschelde; deel 1: de ontwikkelingsmogelijkheden van natuur-, visserij- en recreatiefunkties", maart 1980. Coördinatiegroep Oosterschelde: „Stu dies over de Oosterschelde; deel 2: de re latie tussen natuur-, visserij- en recreatie funkties", maart 1980. Coördinatiegroep Oosterschelde: „Stu dies over de Oosterschelde; deel 3: beheers aspecten en instrumentarium Oosterschelde" maart 1980. Stuurgroep Streekplan Midden-Zee land: „Streekplan Midden-Zeeland: voor ontwerp", juli 1980. Aan tien vingers kom Groten als Dr. John Daniskas, Dr. Frits Noske, Drs. W. C. M. Kloppenburg en Piet van den Kerkhoff kwamen eraan te pas om Bergman verder te helpen. Voor de schoolmuziek waren dat o.a. Annie Lange- laar, Saar Bessem en Dr. Marie van Veld- huyzen. Na het conservatorium deels in Rotterdam en deels in Utrecht gevolgd concerteerde hij in Rotterdam vaak en met succes op het orgel. Ook verzorgde hij tal van publikaties over orgelmuziek en werkte mee aan het in partituur brengen van 16de eeuwse Leidse Koorboeken, tesamen 2000 hymnen, mottetten en missen. Nu boeit vooral de Franse orgelliteratuur hem sterk en dan in het bijzonder daar waar het gaat over de 16de eeuwse Renaissance en de 20ste eeuw. In 1959 kwam hij naar Zeeland en wel bij het Voortgezet Hoger Muziek Onderwijs, raakte betrokken bij de oprichting van Jeugd en Muziek Zeeland en in 1965 volgde zoals gezegd zijn benoeming als direkteur van de Zeeuwse Muziekschool. Vijfduizend leerlingen: Waar krijgen die allemaal les en van wie? „De Muziekschool heeft afdelingen op alle vijf Zeeuwse „eilanden", zoals we die nog maar even voor het gemak noemen. Behalve in Middelburg is er nog een Wal- cherse vestiging en wel in Vlissingen. In Zeeuws-Vlaaanderen zijn er zelfs drie scho len, t.w. in Oostburg, Axel en Hulst. En verder zijn er nog afdelingen in Goes, Zie- rikzee en Tholen. Met uitzondering van de gemeente Terneuzen, die een eigen muziek school heeft, wordt door ons dus de gehele provincie bestreken. Om echter een werk zaam geheel te houden wordt iedere afde ling geleid door een regio-direkteur. Mo menteel zijn er ongeveer 100 docenten, die zich over de leerlingen ontfermen. Voor het merendeel vaste, maar ook wel zwer vende musici, die hun werkterrein in diverse afdelingen hebben." Wonderkinderen. Hoe oud zijn uw jongste leerlingetjes? „Kinderen die de lagere schoolleeftijd hebben bereikt, dus vanaf een jaar of ze ven, kunnen worden toegelaten om gedu rende twee jaar deel te nemen aan de zgn. Algemene Muzikale Vormingslessen. In principe wordt er niet van die minimum je vaak nog tekort. Tekst: Anneke Jaensch. Foto's: Johan Berrevoets, Zierikzee. Er is alle aanleiding om eens aandacht te besteden aan de Stichting Zeeuwse Muziekschool. Niet alleen heeft de school in totaal een respectabel leerlingen aantal van rond de 5.000, ook beleeft het Zeeuwse instituut dit jaar haar zilveren jubileum. Dit feit werd gevierd met meerdere aktiviteiten door de gehele provincie, waarbij grote aantallen cursisten en docenten betrokken waren. 27

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1980 | | pagina 27