Zeeuws Jeugd Orkest in aktie met het koor (rechts). leeftijdsgrens afgeweken,'" vertelt Bergman. Maar hoe zit het dan met wonderkin deren? Die moeten op hun zevende het tweede Pianoconcert van Brahms al op de planken brengen? „Ik kan niet ontkennen, dat hele jonge kinderen zeer begaafd kunnen zijn, maar in die exceptionele gevallen dat daar sprake van zou zijn, moet erg voorzichtig met die talenten worden omgesprongen. Behalve na tuurlijke gaven van het kind zijn ook in stelling en inzet buitengewoon belangrijk en zo'n kind heeft ongelofelijk goede bege leiding nodig, vooral als de onmiddellijke omgeving druk gaat uitoefenen en (te) hoge eisen aan het kind gaat stellen, moet je erg op je hoede zijn. We weten dat het bestaat dat bv. een dertienjarige het grote piano- of vioolrepertoire in zijn vingers heeft en daarmee volle zalen trekt. Maar wij kennen tevens de grote gevaren en ge loven onzerzijds in een geleidelijk verloop van studie, ervaring en rijping van het kind," aldus een voorzichtige Bergman. En hij vervolgt: „Terugkomend op de les sen AMV, ook hier geldt dat deze kunnen worden gevolgd door volwassenen. Waar het de jonge kinderen betreft, gaat het in die groepslessen niet zozeer om het muziek spelen als wel om de muziekspelletjes. Mu ziek is niet alleen een kwestie van noten lezen en die met een instrument verklanken, je kunt het op zoveel andere manieren ondergaan. Met het ritme alleen al kun je veel kanten uit: je kunt erop lopen, klappen, bewegen, zingen en ga maar door. Verder worden er met de kinderen muzikale ge heugenspelletjes gedaan. Ze moeten klanken herkennen, ze worden zich bewust gemaakt van het gebruik en de mogelijkheden van de stem en voorts wordt in allerlei vormen hun muzikale fantasie geprikkeld. Al in een vroeg stadium kan een kind van aller hande materialen hele eenvoudige muziek- instrumer.tjes zelf maken en daarmee aan de gang gaan. Het AMV-onderwijs kan men beschouwen als de basis voor de latere muzikale instrumentale opleiding. Het is de fase waarin van de emotionele ontvanke lijkheid van het kind ten aanzien van muziek optimaal gebruik wordt gemaakt, door het zonder dwang tot prestatie bezig te laten zijn met meerdere facetten van elementaire muziekbeoefening." Fluit favoriet. „Na die eerste twee jaar kan groeps- onderwijs op blokfluiten worden gevolgd. Daarvan wordt veel gebruik gemaakt. Om te beginnen is het een instrument dat voor iedereen betaalbaar is, gemakkelijk te ver plaatsen en niet in de laatste plaats kan met de blokfluit vrij snel resultaat worden be reikt. Wil men een kind op deze leeftijd al in een ander instrument laten doorgaan, dan komt men terecht in het individuele onderwijs." Naar welk instrument is het meeste vraag? „Dat is wel de fluit in het algemeen, dus blok- en dwarsfluit. Vooral de laatste iaren zijn er veel aanvragen voor dwars- fluitlessen. Wij schrijven dat o.m. toe aan de populariteit van bv. een man als Thijs van Leer en tegenwoordig ook de vermaarde Ier James Galway. Deze mensen hebben een onmiskenbare invloed op het keuzegedrag van de muzikale leerling. Net zoals er een nieuwe generatie schaatsertjes geboren wordt als onze nationale sterren bij inter nationale kampioenschappen grote successen behalen en bij het wielrennen gaat dat ook heel sterk op. Verder merken we, dat zowel de klarinet als de gitaar de laatste twee jaar meer belangstelling geniet dan voor heen. Je zou kunnen zeggen dat bij de pianolessen de groei er een beetje uit is, daarentegen wint het orgel terrein." 28

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland Magazine / Veerse Meer Gids | 1980 | | pagina 28