Brabanddie ongeveer liet jaar 1100 bloeide, en dus
zoo veel nader aan den tijd was dan wij noemt den
17 Junij 838als den dag van der Deenen inval. Yoor-
zigtigst is liet derhalve diens gezag te eerbiedigen terwijl
ik voorts den lezer verzoek het volgende 26) te willen
beschouwenals geschreven in de manier van den Abt
Yeiitot die de gebeurtenissen van zij tien tijd verhaalde
moil ié d aprcs le peu qn'il en savoitmoitié d'après son
imagination. Wie mij dit ten kwade mogt willen duiden
dien vraag ik met Varill tsOu' importei le fait n'esi-
il pas mietix tel que je l'ai raconté? Ter zake dus.
2.
In den tijd,tot welken wij u terugvoeren, was hel Chris
tendom in Zeeland wel heerschende gewordendoch het
had nog op verre na het oude heidendom niet geheel ver
drongen. Met het verbreken der Godenbeelden en het om
verwerpen der tempelhutten waarmede YYiilebrord op
het einde der 7.e eeuwin Walcheren begonnen waswas
de eerbied voor die Goden niet vernietigd. Men huldigde
lien in stilte, of, wanneer daartoe de gelegenheid ontbrak
offerde men voor het oog aan den eenen of anderen heilig-
verklaarden en in gedachten aan de bedoelde Godheid, ge
vende b.v. aan de moeder Gods, hetgeen men eigenlij k aan
Nehaieksia brengen wilde. Het lierheiligen-Jeest, met
welks viering men elders,in Frankrijk enHitilschland
in 836 een begin maakte moest dus van zelve in deze
oordeii grooten bijval vinden. Het kon trouwens niet