141 menschheid ten sieraad verstrekt. En Saladin was niet eer waarlijk groot, vóór hij, aan de grens des levens, de ijdelheid des roems erkende en dezelve opentlijk liet prediken. Zoo weerde een beroemd Chr isten Wijsgeer, vier dagen vóór zijnen dood, alle geleerdheid van zijne sponde.cn zoide, dat hij, die daarover met hem spreken wilde, zijn misnoegen op zich laden zou. Dit gezegde van eencn stervenden Christen Wijsgeer, die ongetwijfeld al het genot en de voorregten der geleerdheid bij ervaring kende, is indrukwekkend. Zekerlijk behoort de geleerd heid ouder de beste en duurzaamste goederen dezer wereld, en, indien het geoorloofd ware, zich op iets te verhoovaardigen dan, voorwaar, mogt men trotsch zijn op eeno veelomvattende kennis die men door vlijt en oefening verkregen heeft. Zij toch houdt den geest steeds nuttig bezig verschaft der ziel een harer waardig genot, en stemt met de natuur van een denkend wezen ten volle overeen En toch erkende de Christelijke Wijs geer, even als de Koning Israelsaan de grens des levens, de ijdelheid eener veel omvattende kennis, die geen invloed oefent op zijn toekomstige gelukzaligheid. Niets, dan de wijsheid des Kruises trok zijne opmerk zaamheid. Wanneer ik lees .hoedanig vele heidensclie Wijsgeeren over de waardij der uiterlijke voorregten dezes levens

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuwsche Volks-Almanak / Nehalennia | 1845 | | pagina 243