- s
De regeling
Versterking cultuureducatie in het primair onderwijs
Het Vreetmysterie
ERFGOEDEDUCATIE
Dagvullend programma voor basisschoolleerlingen
WR
ARCHEOLOGIE.
GESCHIEDBEOEFENINGMONUMENTENWACHTMONUMENTENZORGMUSEASTREEKTALEN
"Leren..., werken,... en vaker een museumles of een
kunstenaar in de klas. laten we meer maken van cultuur
op de basisschool, met meer, met extra middelen van
OCW". Deze wervende tekst staat op de folder van
het ministerie van OCW over de regeling 'Versterking
cultuureducatie in het primair onderwijs'. OCW wil
bewerkstelligen dat in 2007 alle scholen voor primair
onderwijs de gelegenheid is geboden hun visie op de
plaats van cultuureducatie in hun onderwijsprogramma
te formuleren. OCW wil door middel van extra financiële
middelen - €10,90 per leerling per jaar - stimuleren dat
scholen deze visie, in samenwerking met hun culturele
omgeving, vertalen in een samenhangend geheel van
cultuureducatieve activiteiten. Scholen kunnen van dit
geld culturele activiteiten, materialen, uren voor docenten
of nascholingsprogramma's 'inkopen'. Scholen krijgen een
steeds grotere vrijheid om het schoolbeleid uit te voeren.
Veel zaken waarover scholen vroeger verantwoording
moesten afleggen, worden een verantwoordelijkheid van
de school. Ook deze regeling is daar een voorbeeld van.
Per regio en per school kunnen er grote verschillen zijn
in de wijze waarop deze regeling wordt uitgevoerd. Er
worden landelijke, provinciale en lokale netwerken
opgezet met alle partners die bij dit onderwerp betrokken
zijn: scholen, culturele organisaties en overheden. Ook
deze netwerken zijn bronnen van ideeën en informatie.
Via de website www.cultuurplein.nl of het bulletin
Cultuur en School blijft u op de hoogte van deze regeling.
Versterking cultuureducatie in Zeeland
De Provincie Zeeland ondersteunt alle Zeeuwse scholen
bij het opstellen van hun cultuurbeleidsplan. Scholen
kunnen rekenen op provinciale subsidie voor het
inschakelen van een schoolbegeleidingsdienst of voor
het volgen van een cursus 'Interne Coördinator
Cultuureducatie' (ICC).
Het landelijke en het provinciale beleid is erop gericht
scholen in staat te stellen zelf vragen te stellen aan
culturele organisaties en aan de culturele omgeving.
Provinciale, regionale en plaatselijke organisaties voor
kunst- en cultuureducatie verlenen diensten aan het
onderwijs. Deze aanbieders moeten 'vraaggestuurd'
gaan werken. Scholen moeten inzicht krijgen in de
mogelijkheden. Aanbod biedt dat inzicht. Meer dan
voorheen zal aanbod vanuit de culturele organisaties tot
stand komen in overleg met de scholen. Op dit ogenblik
zijn er drie vormen van vraaggestuurd aanbod:
Cultuurmenu's, regionaal en provinciaal aanbod in de
brochure Prima Cultuur en maatwerk. Aanspreekpunt
waar scholen terecht kunnen zijn de regionale centra
voor kunsteducatie op Walcheren, de Oosterschelderegio
en Zeeuws-Vlaanderen. Coördinatoren van deze centra
stemmen met Scoop en SCEZ de activiteiten ten behoeve
van de Cultuurmenu's en het maatwerk af. Een regionale
'marktplaats' kan onderwijs (vraag) en culturele
organisaties (aanbod) bij elkaar brengen.
Op 9, 15 en 16 september namen 1.817 leerlingen van
basisscholen in Zeeuws-Vlaanderen deel aan een unieke,
door de Rabobank gefinancierde museumdagen.
De samenwerking tussen de SCEZ en de Zeeuws-
Vlaamse Rabobanken resulteerde in een bijzonder
project: 'Het Vreetmysterie', een project voor basis
scholen over behoud en beheer van museumcollecties.
Elf musea werkten aan het project mee.
Voorbereiding
In de week voorafgaand aan de museumdag konden de
leerlingen zich op school al verdiepen in het thema van
'Het Vreetmysterie'. Ze kregen materiaal waarmee ze
ongedierte in school konden opsporen. Dit ongedierte
werd aan de hand van een ongediertelijst gedetermineerd.
Bij twijfel kon op de museumdag een deskundig
geraadpleegd worden, die uitsluitsel gaf over
Programma
Op 9, 15 of 16 september werden de leerlingen
's ochtends met bussen van school opgehaald en naar een
museum van hun keuze in Zeeuws-Vlaanderen gebracht.
In de musea kregen de leerlingen allemaal hetzelfde
educatieve programma aangeboden, waarbij ze leerden
wat de functie van een museum is, wat er bewaard wordt,
hoe het bewaard wordt en wat voor aantastingen er
allemaal op de loer liggen. De leerlingen bekeken
aangetaste materialen en kregen daarna een rondleiding
in het museum, eventueel aangevuld met een rondleiding
naar een vlakbij het museum gelegen monument.
Vervolgens gingen de leerlingen voor een gezamenlijke
lunch naar het Scheldetheater in Terneuzen. Daar konden
zij ondertussen de tentoonstelling 'Stiekeme Slopers'
bekijken. Deze tentoonstelling liet de aantastingen zien,
die museumcollecties, maar ook monumentale gebouwen
bedreigen. In vitrines stonden enorme 'blow-ups' van
kleine insecten, die door de schitterend gemaakte
vergroting angstaanjagende vreetmonsters waren
geworden. Na de lunch volgde een wisselprogramma.
Theater 'Kwark' uit Middelburg speelde 's middags
de voorstelling 'Joost, Joost het Vreetmysterie'.
Zeeuws Erfgoed 7
Optreden van Theater
Kwark uit Middelburg
(foto 's pr Rabo
gen).