I
Antwerpen,den 16 Mei 19&8
Be Algemeens Bestuurder*
28 CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016
Dienstnota U6 A AAS28 SCHI2.-BES BEE SEIISCHEEEH
#=ai«8BM«w»( «en»*»#»»» w jbwbb mis sus^s anas» ae saw
i*
Be schippers der zeilechepé» ^pi^yeijpl vermaand van hunne reilen
hater ga te slagen en te versorgein Er is bestatigd dat de zeilen voor»
barig vei stikken en verslaten omdat ?.y niet gedroogd t z ooa'ls het behoort
naar nat geborgen worden.
Deze vermaning betreft byzonder de sch-ppers die verleden
tfa&r een nieuwe fok ge/kregen hebben,dewelke nu reeds op plaatsen ver»
stikt zyn omdat zy onvoldoende gedroogd werden,
Be schippers zyn gehouden telkens £y rret natte zeilen binnen»
komen,deze onmidöellyk open te hangen wanne* r het nfiLet meer regent.
Er zullen desgevallend maatregelen genomen worden tegen de
schippers welke deze voorschriften niet navolgen.
Een ander gevaar: de Harwichboten, die met grote snelheid
voeren. Zo'n schip veroorzaakte reuzegolven en een fikse
deining. Wij lagen op de plaat voor Kallo bij mooi weer, toen
een Harwichboot vanaf Doel richting Antwerpen kwam
aangestevend. Ik ging vlug verwittigen dat ze handdoeken
moest rollen en voor het breekbaar serviesgoed moest steken.
Ze deed het, maar ik hoorde even later aan dek het geram
mel van glazen en porselein. Het was gebeurd! Als we terug
in Antwerpen lagen kon de rest met de nodige tranen in een
koffer.
Op 10 september 1933, werden in aanwezigheid van koning
Albert I en koningin Elisabeth, de door IMALSO gebouwde
tunnels Waasland voor voertuigen en St. Anna voor fietsers en
voetgangers plechtig geopend. Eén van de vele activiteiten,
die de gebeurtenis tot een feest maakten, was een waterstoet.
Mijn beerotter samen met die van een collega, hadden de eer
om gepavoiseerd de Waterstoet Xe openen.
In oktober werd mijn dochter Eveline geboren. Het leven aan
boord met een baby vergde veel inspanningen: overdag de
wieg in de roef, 's avonds verhuizing naar het achteronder en
bij sterke deining werd het kind zeeziek... Je wordt vinding
rijk. Toen ze haar eerste stappen zette, heb ik een loopsysteem
uitgedacht, dat toeliet dat ze over de lengte van de luiken kon
lopen. Nu is dit type weer in gebruik. Destijds maakten wal-
bewoners de opmerking: "Dat kind loopt zoals een hondje
aan de les (lijn)." Wanneer mijn dochter onderwijsplichtig werd
hadden we in 1938 ook een woonst aan de wal.
Op arbeidsvlak liep het niet op rozen. Gezien ik, na de opeising
van de Nethe, geen vast schip meer had, was ik stand-by en
Jfarwich—trtntwerp Service.
De Harwich nachtboten van de London and North Eastern
Railway waren kleine snellopende luxe passagiersschepen
die dagelijks vertrokken aan afdak 9 op de Scheldekaaien
met bestemming Harwich. Zij voeren klokvast. Als men op de
Suikerrui een snelvarende Harwichboot zag voorbijstomen dan
wist men dat het vijf of tien minuten na zeven was.
Een oversteek duurde gemiddeld 12 uur.
CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016 29
Ter gelegenheid van de opening van de
voetgangerstunnel en de Waasland
tunnel liggen de twee beerotters te
wachten tot de Waterstoet begint.
Aan d' Herbouviiiekaai, ten zuiden
van de ligplaats van de
"Harwich-boten". In de verte ligt een
van deze schepen afgemeerd.
vervanger van afwezige schippers, op verschil
lende soorten schepen. In 1942 werd ik aange
steld als stuurman op de sleepboot Noord.
Ondertussen waren de meeste houten beerot
ters uitgerust met een Ford benzinemotor van
20 pk. Eind 1944 werd ik schipper op de lever,
geklungel met de motor. Daarna volgde in 1946
de Welvaart, een schip voor slapeloze nachten.
Zo lek als een zeef. Om de drie uur water gaan
peilen via de pompkas en dan moesten mijn
helperen ikzelf afwisselend pompen!!
De beerotters verdwenen ingevolge een ontwikkeling in het
afvoeren van fecaliën. Het schipperscontingent daalde door
overplaatsing naar de Technische Dienst van de Haven. Tegen
mijn zin werd ik schipper op de Reiger, een ijzeren mestschip
met een petroleummotor Rennes 2x 20 pk., 47 m. lang, 6 m.
breed en een laadvermogen van 260 ton. Mijn grote ontgoo
cheling, ik was niet langer schipper op een houten beerotter.
De administratie, over laden en lossen en personeelszaken
schippers, bestond uit een hoofdtoezichter en een toezich-
ter van verzendingen, die aan de Zuiderdokken hun bureau
hadden, gekend als het kotje.
De rede van Antwerpen, 1901. Links
een geladen beerotter voor anker.
Een tussenpersoon tussen het centraal bestuur van de Dienst
Openbare Reiniging (D.O.R.) en de laadplaatsen. Op 6 juli 1951
legde ik het examen af voor de functie van toezichter verzen
dingen. Op 1 november 1958 was de plaats vacant en werd
ik aangesteld. Enkele jaren later, na aflegging van examens en
benoeming, oefende ik de functie van hoofd-toezichter uit tot
aan mijn oppensioenstelling.
Maar in hart en nieren ben ik steeds
een zeilschipper gebleven."
11, Anvars Panorama du port at de fa rade