Adri Verras,
Scheepsbouwer
toeren
Failliete werf draait weer op volle
Toen aan mij gevraagd werd om een artikel over Adri Verras te schrijven wist ik niet dat het een ver
haal ging worden over twee mannen die elkaar naadloos aanvoelen, maar tijdens het interview met
Adri werd het duidelijk dat Eddy Mattheijssen en Adri samen één woord vormen en dat is scheeps
werf REIMERSWAAL bv.
Scheepsbouwer in de dop
VIS it h. R y 6 UW 87
Een eigen werf
4 CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016
Gees Droste
Er was al gauw volop werk, de ene na de andere mosselkotter
kwam op de werf. De naam Verras was al tientallen jaren een
begrip in die wereld. Deze foto van de werf in vol bed rijf toont
een drietal viskotters op de helling. In de eerste twee jaar
waren er al 150 schepen op de werf
Ook waren er aanvragen uit het buitenland, zoals nieuwbouw
van oester- en kokkelvissers voor de Engelse markt.
De voormalige scheepswerf Moed en Trouw in Paal in
de jaren 1950. De werf verdween ten gevolge van de
dijkverzwaring in 1970. Het café In 't zicht der Schelde" aan
de linkerkant van de grote loods bestaat nog.
Adri is geboren op de Paal in het café "In "t Zicht der Schelde"
dat bij de scheepswerf 'Moed en Trouw' van de gebroeders
Verras hoorde. Het is dan ook hier waar Adri al op jonge leef
tijd de scheepsbouw met de paplepel toegediend kreeg. Van
het toenmalige uitzicht is niet veel over gebleven vertelt Adri,
want in 1970 moest de werf wijken in verband met het Delta
plan, maar het café heeft het Deltaplan overleefd. Adri zijn
ouders, Julien en Louisa, woonden in de polder en hebben
het café ongeveer 5 jaar later overgenomen. De jonge Adri zijn
speelterrein was de werf. Het was er geweldig vertelt Adri: ik
weet nog goed hoe ik een oud motorhoktot boot probeerde
om te bouwen, er lagen daar van allerlei zaken waar je als kind
iets van kon maken. Natuurlijk moest ik als jonge jongen ook
wel eens op de werf helpen, dat was in die tijd normaal. Na
de lagere school werd ik naar de ambachtsschool gestuurd.
Ik werkte op mijn vijftiende al volop mee op de scheepswerf.
Hout had plaats gemaakt voor ijzer in die tijd en de oude
sledehellingen waren vervangen door een wagenhelling. Wij
deden veel werk voor de mosselvisserij, onder andere schepen
verlengen, van eenvoudige tot complexe verbouwingen, ik zal
CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016 5
je een voorbeeld geven. Eerst had men een grote ronde pijp op
het vlak en daar werd handmatig het mosselzaad in geschept
terwijl men over het perceel voer, later was dat een volledig
gemechaniseerd proces met jakobsladders en openingen in
de zijde van het schip. De schepen werden steeds groter, wij
praten nu over de zestiger jaren en Adri begint te glimlachen
want op de werf werd nog steeds alles bediend door 1 enkele
elektromotor, dus de wagenhelling maar ook de machines.
Buiten de drie gebroeders Verras (Julien, Remy en Philibert)
werkten nog 6 man op de werf. Er kwamen donkere wolken
boven dit goed lopende bedrijf door het Deltaplan. Nadat de
werf moest verdwijnen in 1970, hebben de 2 hellingen daar
nog enige jaren gedraaid. Adri heeft hier in zijn vrije tijd zijn
Lemmerhengst gebouwd. De drie broers hebben samen geen
nieuwe werf meer opgestart, alleen Remy is in Walsoorden een
jachtwerf begonnen onder de zelfde naam. Door avondstudie
was Adri in de meet- en regeltechniek terecht gekomen. Vanaf
zijn twintigste tot zijn zevenentwintigste jaar werkt hij voor
een koppelbaas en komt op vele plekken op de wereld. Dat
Adri een praktijk man is blijkt wel uit het feit dat hij de Engelse
taal op de werkvloer heeft geleerd. Op zijn zevenentwintig
ste krijgt hij een aanbod om op de scheepswerf De Schroef
De jonge Adri leerde al
vroeg met zijn handen
werken: hier aan de
kolomboormachine
op de ambachtschool.
De verkoop en herstart van de failliete scheepswerf Reimers-
waal trok de nodige aandacht In een periode dat er malaise
in de scheepsbouw heerst. Maar op dag een stond er al een
schip op de werf (YE 101).
Jalmde 7,ch voorat toen beiden comtatm-
nürin<waarin de mate *n e jKL a-t er ?en cal in de mafte doen op een
HANSWEERT - te een ^iSeïielueTm ikhheen
scheepsbouwsector afc een E(J Mattheijssefl de stoute
greep, trokhcn Adne V er a n om tesaItlei een hel-
schoenen aan, In hadden nu v a A tonden zy
den dat er een gat
ontstaan was. Zeer tort de
door een faillissement geteisterde
Scheepswerf Reimerswaai overna-
TT klonten de eerste klanten uit
En ;a, we hadden nu een wert i
kondineen beroep doen op een
aantal gespecialiseerde vaklui, du*
het moest er maar van komen. Het
werd onze eerste verlenging- j*
jarriveerde de
GAK tot een akkoord maar dan komt er een lijk uit de kast; er
blijkt ook nog een beslag op de voorraden van de werf te zijn
en het gaat hier niet om een kleine speler, het is namelijk de
RABO bank. Dit maal gaat de bieding met gesloten envelop
pen. Dat dit spannend is mogeduidelijkzijn wantje hebt geen
idee waar de anderen mee komen. Er was 1 tegenspeler, een
bekende naam in de maritieme wereld namelijk Polderman.
Dit maal is het lot hen gunstig gestemd en wordt de werf aan
hen gegund. Het was duidelijk dat de Schroef niet erg blij was
en Adri en Eddie kregen ook prompt een werkverbod van
minimaal 6 weken aan hun broek. Het geld was op en Adri
kon alleen op de avonden en in het weekend aan de gang om
deze verwaarloosde werf draaiend te krijgen. Dat viel niet mee
vertelt Adri, er moest veel gebeuren, de elektrische bedrading
was levens gevaarlijk en moest op vele plaatsen vervangen
worden, de nodige zaken aan de gebouwen gedaan en de
hellingen draaibaar maken. Zo stond ik op een dag bij de oude
torenkraan en komt er iemand op mij af die mij vertelde dat
ik die maar niet gebruiken moest want de hijsdraad was kuis
verrot. Ik keek omhoog en zag mijn geest dwalen, de stoute
schoenen aangetrokken en omhoog geklommen. Man wat
was dat hoog op die open giek, de draad uitgeschoren en
dat bleek geen weelde want de draad brak ter plekke door
midden. Een nieuwe draad was een strop van 3000 gulden
en zo ging het maar door. Gelukkig kregen wij een krediet bij
de ABN anders hadden wij het niet gered. Maar juni 1985 is
het zo ver; de scheepswerf "Reimerswaal bv" is een feit met
(Sas van Gent) te gaan werken, binnen de kortste keren is hij
daar werfbaas en heeft 80 man personeel om aan te sturen; "Ik
voelde mij voor de leeuwen geworpen, de eerste jaren zijn mij
niet in de koude kleren gaan zitten, maar na verloop van tijd
was het of er een schakelaar bij mij over was gegaan".
In die periode beginnen Adri en Eddie Mattheijssen, die
boekhouder op de scheepswerf de Schroef was, plannen te
maken om gezamenlijk een werf te beginnen. De werf van
de gebroeders de Klerk (Walsoorden) is de eerste waar hun
oog op valt maar helaas staan de beide heren, terwijl er een
principe akkoord lag, na 4 maanden met lege handen. Maar
er was nog een werf in de verkoop of beter gezegd in financi
ële problemen; de Scheepswerf Hansweert bv, want daar was
beslag opgelegd door het GAK. Adri en Eddie komen met het
E>r moest een hele boel werk verzet worden voor de werf zover
was dat er gewerkt kon worden. Veel van de elektrische bedra
ding moest worden vervangen.