Kwaliteit
komt altijd bovendrijven
Klaassen Notarissen
Bouwen in het buitenland
www.mulderyachtservice.nl j
Olie, Scheeps- en watersportartikelen
Nieuwe Haven 67-73 4301DK Zierikzee
Tel. [0111] 41316s Fax [om] 4104 69
E-mail: tdbouwman@zeelandnet.nl
8 CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016
De Merete Wonsildeen Deense chemicaliën tanker, had bij
Hansweertaanzienlijke kopschade opgelopen. Hierin dok, de
eerste echte grote dokklus.
De werf ging steeds meer voor het buitenland werken, zo
werden er 5 kleine schepen voor de kokkel en mossel visserij
gebouwd voor Engeland en tijdens een zakenreis voor deze
opdracht bleek wel hoe stevig de band tussen Adri en Eddie was
want zij hebben samen een nacht in de bruidssuite van een
hotel doorgebracht, maar daar is helaas geen foto van.
deze opdracht bleek wel hoe stevig de band tussen Adri en
Eddie was want zij hebben samen een nacht in de bruidssuite
van een hotel door gebracht, dit was weliswaar noodgedwon
gen want alle kamers waren bezet.
Door het grote aanbod voor nieuwbouw schepen ging de
werf werk uitbesteden en Adri moest veel op reis. De Z 510
was een van die opdrachten en werd in Roemenië gebouwd.
Adri vertelt: "het was daar een vrij primitieve bedoening en ik
kreeg een conflict met de werf toen het aluminium stuurhuis
geplaatst moest worden. De frames voor de ramen waren niet
van de goede maat, maar de werf weigerde die fout te herstel
len. Nou is mijn Roemeens ook niet alles, maar ik moest het
wel duidelijk maken dat ik dat niet accepteerde. Ik keek rond
en zag een voorhamer op het dek liggen en heb tot verbazing
van de werf de ramen ingeslagen. Nou dat sloeg letterlijk en
figuurlijk in. Tijdens de tewaterlating werd dit in een toespraak
nog even aangehaald".
Adri zegt na dit verhaal: een schip in het buitenland laten
bouwen valt soms vies tegen. Daar staat tegenover dat het
laten bouwen in het buitenland ook wel spannend was, het
liep altijd weer anders als wij gedacht hadden. Zo liep de
bouw van een kotter in de Oekraïene voorspoedig, maar dat
was een heel moderne werf. Bij de tewaterlating hadden wij
echter wel een probleem want de haven was dicht gevroren
en met kranen van de werf moesten wij het ijs breken, met
heaters hebben wij de hellingbaan moeten ontdooien, het
was daar een erg strenge winter. De tocht naar Hansweert
verliep ook niet zonder problemen want op een gegeven
moment waren wij het schip kwijt. In Duitsland bij Regens
burg hebben wij het terug gevonden maar dat zijn toch wel
spannende momenten. Er was een probleem met de sleep
boot uit de Oekraïene en een Nederlandse sleepboot had het
over genomen. In Hansweert aangekomen hebben wij het in
drie maanden afgebouwd. Ook vroeg mijn zoon aan mij of ik
naar Vietnam wilde gaan, want daar liet de werf een coaster
bouwen en dat liep niet geheel volgens plan. Wat ik daar zag is
met geen pen te beschrijven, zij stonden daar rustig met blote
voeten te lassen en te snijden, niks geen veiligheids maatrege
len. Levensgevaarlijk waren de omstandigheden op de werf.
De coaster waar ik voor kwam was tijdens de tewaterlating van
de blokken gevallen, het vlak was van voren naar achter inge
deukt en ook schroefas en roer was kapot. Ik moest de repara
tie begeleiden. Gelukkig was de werf erg meegaand en is alles
in goede harmonie opgelost. Ik heb hun met andere proble
men die er waren ook nog geholpen en als dank hiervoor heb
ik een prachtig gesneden beeldje van een buffel gekregen.
Tijdens zijn werkzame leven heeft Adri zoveel gedaan en
beleefd dat het teveel is om allemaal in een artikel samen te
vatten. Ook in de jachtbouw heeft Adri zijn strepen verdiend
met bijvoorbeeld de Speelman Kotter, een ontwerp van zijn
hand. Adri heeft nog steeds banden met de scheepsbouw,
alleen in een wat bescheidener mate. Samen met een paar
vrijwilligers restaureert hij een oude houten Zeeuwse schouw,
de Nieuwe Zorg, en mocht u een sleepboot met de naam
Teunis op de Schelde tegenkomen dan staat Adri aan het roer
want alles wat met scheepsbouw en water te maken heeft kan
hij niet los laten.
De Scheepswerf'ReimerswaaE,
een modern succesverhaal in vol bedrijf.
CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016 9
YACHTSERVICE
Botenlift
tot 30 ton
Masten-
kraan
Winter
stalling in
moderne
loodsen
of buiten
stalling
Onder
houd,
reparatie
en
renovatie
i
Mr S. Lettinga, notaris Havenpark 40, 4301 CE Zierikzee
Mevr. Mr N. E. Soeters-Schot, notaris Postbus 187, 4300 AD Zierikzee
Telefoon 0111 69 81 81
www. kl aassenn otar i ssenn I