Scheepswerf Ch. Van Hoyweghen
te Steendorp
b0otm^ebU
16 CONSENT I NR. 32 I VOORJAAR 2016
Koen De Vriese
V
V
V/aran
destr
aat,
sT£EN
OOBP-
CONSENT NR. 32 VOORJAAR 2016 17
Zegening von de Ons Vermaak. 2de van links is Marie Madeleine,
dochter van Charles Van Hoyweghen, 3de van links is haar moeder,
Zulma Meersman en Guillaume Bolle, de opdrachtgever,
is de man met de zuidwester 2de van rechts.
De tewaterlating van een schip is altijd een
spectaculaire gebeurtenis, zeker in een dorp als
Steendorp, gelegen aan de Schelde.
Karei, officieel Charles Van Hoyweghen zal wel
trots geweest zijn als zijn eerste vissersvaartuig,
de N.93 Robert, bestemd voor de kustvisserij,
met behulp van de dorpelingen tewater gela
ten wordt. De kiellegging van dit vaartuig is in
het najaar van 1941 geschied. Het schip is in de
voortuin van zijn woonplaats in de Gelaagstraat
gebouwd en opgeleverd op 19 maart 1942. Op
sleden, voorzien van wielen en touwen om het
gevaarte af te remmen, helpen de inwoners van
Steendorp om dit vaartuig via de Gelaagstraat
naar de Scheldeoever te brengen.
Het is volop oorlog en de kustvissers, die al hun
nieuwbouw bestellingen niet kunnen plaatsen
op de werven in Oostende doen beroep op de
werf in Steendorp om zo snel mogelijk nieuwe
schepen te laten bouwen. Heel wat vaartuigen
zijn immers op een mijn gelopen en door de wonderbaarlijke
haringvangsten verkiezen heel wat reders te investeren in
nieuwe en grotere, gemotoriseerde vaartuigen.
Als jongen van 11 jaar is hij in de leer gegaan op de werf van
de gebroeders Maes. Achiel en Albert Maes zetten een jaren
lange traditie voort. Hun beroepskennis hebben zij vergaard
door overlevering van vader op zoon. De werf is gelegen aan
de Lange Kil stroomopwaarts van het dorp. Aan het begin
hiervan is de werf gelegen. De aanlegplaats voor de binnen
schepen die er de bakstenen van de steenbakkerijen komen
laden is aan het einde gelegen, waar de kil een hoek van 90°
maakt. In de Kil zal Charles Van Hoyweghen later de vissers
vaartuigen afmeren om de motor in te bouwen.
Op 14-jarige leeftijd is Karei reeds aan het werk op de Chantier
Naval te Rupelmonde. Tegelijkertijd volgt hij gedurende tien
jaar de lessen Scheepsbouw in de Tekenschool van Temsche.
Op de prijsuitdeling van 21 juli 1912, Karei is dan 17 jaar, krijgt
hij als beste leerling het eremetaal aangeboden voor een
Teekening van het vorm plan eener roeiboot met grond-, voor-
en zijzicht, alsook de uitvoering ervan in hout, op verkleinde
schaal.
Charles Van Hoyweghen (I) bij het opgetuigde schip voor
de tewaterlating in de voortuin van zijn woning. Rechts
staat Guillaume Bol Ié, de opdrachtgever, en daarnaast
staat Zulma Meersman, vrouw van Charles.
Op de prijsuitdeling van 19 juli 1914 is hij wederom de beste
leerling in de afdeling Scheepsbouw - tweede studiejaar,
voor de tekening van een vorm- en constructieplan van een
kleine motorboot met uitvoering ervan op verkleinde schaal.
Armand De'Bruyn is telkens de tweede beste. Deze zal later
eveneens een bekwame scheepsbouwer worden.
Op 14 april 1920 zal hij een stage van 6 maanden beëindigen
op de Franse scheepswerf Chantiers Navals Franco-Beiges te
Villeneuve La Garenne.
De volgende jaren leert hij Zulma Meersman beter kennen
en huwt haar op 30 augustus 1922. Het jonge koppel verhuist
naar de Sint Bernardsesteenweg, op 't Kiel in Antwerpen, waar
Karei werk vindt als scheepstekenaar op de gerenommeerde
werf van John Cockerill te Hoboken. Zulma werkt ondertussen
als kassierster in een grote tearoom op de Meir.
In 1926 verhuizen zij terug naar Steendorp. Karei begint een
eigen bootmakerij in de Warandestraat 72. Zijn vader, scheeps
timmerman bij de gebroeders Maes, gaat bij zijn zoon aan de
slag. Zij bouwen Brabantse boten, jollen en Scheldejollen. Zijn
broer Benoit wordt aangeworven.
Enkele jaren later, in 1930 verhuist de boot- en sloepmakerij
naar de Gelaagstraat 50. Achter het woonhuis worden een
grote hangar voor de machines en twee kleinere werkplaatsen
opgericht. De werf heeft een goede naam onder de Schelde-
vissers en de schippers. Er wordt meer personeel aangeno
men. Al vlug worden er wekelijks een jol en een Brabander
gebouwd.