Boekrecensie
Adri:
w.'sïif mém**
34 CONSENT NR. 37 VOORJAAR 2021
De motor met toebehoren. Ik had een oude Hanomag truck
op de kop getikt.
Zo'n motor moet je dan eerst uitbouwen. En dan moet het
ding gemariniseerd (geschikt maken voor scheepsgebruik) en
ingebouwd worden.
De stuurcabine stoat voor 't gemak
in de eigen laadbak.
Adri:
Het aftimmeren en het tuigen gaat niet veel anders dan bij
houten schepen.
Als je het netjes doet kost het tijd. Maar toen het schip te
water ging was alles klaar inclusief de stoffering!
Cees:
Volgens mij gaat het aftimmeren en het monteren van voor
zieningen bij stalen schepen vaak eenvoudiger, omdat je
meer vrije ruimte hebt. Om een voorbeeld te geven: met al
die massieve knieën en spanten in houten schepen is het een
heel gedoe om leidingen, elektriciteit, gas, water netjes weg
te werken, tenzij dat allemaal van te voren aangegeven is.
Ontwerpers doen dat zelden.
Adri:
Ja, dat kan ik me voorstellen. Dat neemt niet weg dat ik het
wel gezien had, na vijf en een halfjaar. Maar ik was ook trots!
En de tewaterlating was een dorpsfeest!
Aan het eind van het gesprek zijn we het gedrieën erover
eens: hout of staal, een mooi schip trekt gauw veel volk!
De Paalse Hengst in zijn
oorspronkelijke kleurstelling.
Alle foto's in het artikel komen uit de collectie van Adri Verras.
Zie ook:
Consent mei 2005: Een scheepsbouwer in de Delta: Cees Droste. Door Jan Hendriksen
Consent mei 2016: Adri Verras, scheepsbouwer. Door Cees Droste
CONSENT NR. 37 VOORJAAR 2021 35
Titel Houten Boten Bouwers
Auteur Klaas Smit
Uitgever Smit Publicaties, Witmarsum, info@smitpublicaties.nl
ISBN 978 908 242 3259
Formaat 20x25 cm
Pagina's 280
Illustraties Zwart-wit en kleurenfoto's
Taal Nederlands (en hier en daar Fries)
Prijs 25 5 verzendkosten
Gelezen door Jan Paul Loeff
Een boek over de mensen achter het bouwen van houten
boten. Hele persoonlijke verhalen van hoe ze ertoe geko
men zijn om dit werk te gaan doen. Soms opvolging van
een eerdere generatie, soms er toevallig ingerold en soms
uit liefde voor iets moois dat drijft. Het zijn mensen in diverse
leeftijden en veelal uit het noorden van het land. Het zuide
lijkst is Peter Schouten uit Kortenhoef. Verder vader en zoon
Schreur die in Giethoorn Punters bouwen. Voor de rest is het
een Fries feestje, dit boek. En een feestje is het met prachtige
verhalen en veel mooie bootjes op de foto.
Er komen een paar schepen uit onze regio in voor omdat die
door deze vakmensen gerestaureerd zijn. Het merendeel van
de beschreven schepen zijn echter de karakteristieke ronde
jachten uit Friesland. Tjotters, Friese jachten en boeiers voeren
de boventoon en dat is helemaal niet erg. Het zijn tenslotte
ook prachtige schepen en het boek geeft inkijk in een cultuur
en 'mindset' waar we in onze regio afgunstig op mogen zijn.
Daar is het varen met een mooi blank gelakt traditioneel jacht
nog iets waar mensen trots op zijn en, voor sommigen onder
ons belangrijk, anderen afgunstig naar kijken. Het statussym
bool effect zou ik dat willen noemen. Voor de meeste van
ons is dat niet belangrijk maar het draagt voor anderen wel
bij aan hun plezier. Daardoor zijn toch een aantal van onze
mooie traditionele schepen behouden gebleven. Laten we
wel wezen, het varen in een mooie blank gelakte hoogaars
heeft toch veel meer intrinsieke waarde dan het kopen van
een snelle nieuwe lemmeraak, hoe mooi die ook zijn.
Maar genoeg over dit stokpaardje van me. Ik heb dit boek in
één adem uitgelezen. Het is leesbaar geschreven en je hebt
het idee dat je de beschreven bouwers echt ontmoet. Een
aantal ervan ken ik en het boek geeft me bij de beschrijving
van deze mannen ook precies het gevoel dat ik bij persoon
lijke ontmoetingen met hen heb gehad.
I
Het boek eindigt met het weergeven van het belang van
de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten door
een van haar oprichters en door haar huidige voorzitter. Het
Stamboek is in Friesland opgericht, heus niet alleen maar door
Friezen maar ook door een aantal Hollanders en Zeeuwen. Dat
komt niet zo goed uit de verf jammer genoeg. Dat het wel
een van de belangrijkste, oudste en grootste behoudsorgani-
saties van ons land is mag duidelijk zijn.
Ik kan dit boek alleen maar van harte aanbevelen, ook voor
ons vaarders en bouwers van de Scheldemond. Het is vlot en
goed geschreven en er staan prachtige bootjes en schepen
in gefotografeerd. Je moet hopen dat we een aantal jonge
mensen vinden die een voorbeeld aan deze houtenboten
bouwers nemen. Na het lezen van dit boek zouden er zo maar
een paar op kunnen staan. Laten we het hopen.
In de tussentijd..lezen dit boek nu we niet naar
buiten kunnen. Het is de moeite waard.