De Tholense vrijwillige brandweer in 1936. Van links naar rechtsachter:
I. C.Bal2. Simon Schot3. A. Engelvaart, 4. A. Sakko (met touw),
B.W. Schot, 6. Simon van Duivendijk, 7. Kees den Ouden, 8. L.VJ. Blaas
commandant, 9. Dingeman v.d. Linde (achter), 10. C. van Noort, II. Jan
Blaas (op brandspuit)12. Andries Prince, 13. Arie van Dijke (met touw),
14. Kees BijlJap Vos (achter), 16 Jan van Dijk.
Voor: I. M. Geuze (liggend)2. Kees Gebraad (geknield)3. J. Vis, 4.
H. Deurloo, 5. A. de Korte, 6. Frans v.d. Linde, 7. L. Laban, 8. Kees
Duine (met standpijp) 9. Gabriel Contant, 10. P.J. Blaas.
materiaal voor het blussen via de wa
terleiding in het koor der kerk werd
geborgen.
Tweede Wereldoorlog
Na het uitbreken van de Tweede
Wereldoorlog bestelde de gemeente
bij de firma Kronenburg te Culemborg
een tweewielige motorspuit type E,
met een capaciteit van 2000 liter per
minuut, alsmede een trekkermanschap-
penwagen (Willys Overland type 1932).
Dit werd eind 1940 geleverd. De vrij
willige brandweer is toen tot 20 man
ingekrompen. De rest ging in de re
serve. De auto werd in de nieuwe
brandweerkazerne aan de Bebouwden-
dam geplaatst. Met dit materieel is
men de oorlog doorgekomen. Er waren
in die jaren alleen twee kleine brand
jes te Tholen. Echter ook in Oud-
Vossemeer en Poortvliet werd hulp
geboden. Na de oorlog bleek het vor
men van een brandweer-kring Oost
op het eiland Tholen met Poortvliet
en Oud-Vossemeer niet mogelijk.
Aan de westkant ontstond wel een
gemeenschappelijke regeling tussen
Sint-Maartensdijk, Scherpenisse
Stavenisse en Sint-Annaland.
Na de oorlog waren de Aster motor
spuit en de manschappen-auto niet
meer te gebruiken. Uit overtollig
Engels brandweermateriaal kon toen
via de Rijksinspectie van de brand
weer een Chevrolet vrachtauto uit
1943 worden gehuurd.
De eerste alarm-oefening verliep ui
terst traag. Daarbij bleek dat de kop
pelingen van de vrachtauto en motor
spuit niet pasten. Het duurde 40 mi
nuten voordat men met de motorspuit
op het Stoofhof even buiten de Oude-
landsepoort was.
18