nevoorraad flink waren verminderd. Ik
keerde terug naar Domburg, want ik had
daar bij het Badhotel een aardig weilandje
gezien. Behouden landde ik op het veldje en
werd terstond omringd door vreemde lieden,
Zeeuwen en Engelschen, die mij aanstaar
den als een uit den hemel gevallen vreemde
vogel. Zoiets had Domburg nog niet beleefd.
De burgemeester, de heer van Voorthuijzen
zag mij voor een Engelschman aan, die over
zee Domburg had bereikt. Ik vertelde hem
dat ik een gewone Hollandsche jongen was,
aviateur van beroep, die zijn vleugels eens
wat wijder had mogen uitslaan. De Britse
badgasten vond het prachtig met een 'Flying
Dutchman' van doen te hebben en ik werd
uitgenodigd in het Bad-Hotel waar ik aan
alle voorname lieden werd voorgesteld als
de vlieger die de 'eerste Zeeuwsche over-
land-vlucht' volbracht had.
Graffiti en een medaille
Mulder had hier gelegenheid om naar
Vlissingen te telegraferen om aanvulling
van brandstof, die spoedig over de weg werd
gebracht. Zijn Sommer-Biplaan stond in het
weiland. Mijn machine werd goed bewaakt
door den veldwachter, die al terstond eenige
Engelschen op eerbiedige afstand moest
houden van mijn toestel, daar de heeren van
plan waren hun namen te vereeuwigen op
mijn Sommer vertelde Mulder na aankomst
in Vlissingen. Hij had nog een ere-rondje
gevlogen boven Domburg en koerste via
Dishoek naar Vlissingen waar een duizend
koppig publiek hem vol spanning opwacht
te. Zou de start en de vlucht terug gelukken?
Een stip aan de horizon en een sterker wor
dend motorgebrom stelde de menigte gerust.
Om 19.40 uur landde hij veilig, onder luid
gejuich van de kijkers, op het militaire vlieg
terrein. Dat 'de pioniers der luchtvaart' hoog
werden gewaardeerd bewees, volgens
Adriaan Mulder, de directeur van het
Zeebad Domburg, de heer Elout. Deze had
terstond een herinneringsmedaille met
inscriptie laten maken. De 'keerzijde der
medaille' toonde volgens Mulder ...een drie
tal vliegtuigen in de lucht, toegewuifd door
een enthousiaste menigte, waarbij jongeren
zelfs in bomen klommen als om ons, luchtbe-
stormers, de hand te drukken voor onze durf
en volharding.
Geldprijzen voor van Bussel
De vliegweek in Vlissingen werd als lucht
vaartdemonstratie een groot succes, maar
het aantal betalende kijkers viel tegen. Op
zaterdag 29 juli loofde het actie-comité een
geldprijs van 75.- voor den vliegenier die
de meeste vluchten maakte, waarvoor een
bepaalde route was aangewezen. Om 18.58
uur ging van Bussel naar boven en daalde
twee minuten later. Vervolgens maakte hij
nog vier vluchten van 2 a 3 minuten. Mulder
startte om 18.01 uur maar moest wegens
brandstofproblemen in een weiland landen.
Hij maakte later op de avond nog drie vluch
ten, maar deze waren niet geldig voor de uit
geloofde prijs, die nu aan Jan van Bussel
toeviel. Er was nog een geldprijs voor de
'hoogste vlucht' en voor 'het nemen van den
kortsten aanloop'. Ook deze prijs werd door
van Bussel gewonnen. De laatste dag, zon
dag 30 juli, stond er een flinke bries, waar
door er niet veel publiek kwam kijken. Om
18.00 uur was de wind echter geluwd en om
19.10 uur steeg Jan van Bussel op, gevolgd
door Adriaan Mulder. Volgens de
Vlissingsche Courant maakte het op de
bevolking een diepe indruk om twee toestel
len tegelijk in de lucht te zien.
Kort na de officiële laatste vlucht werd er
ineens met knetterend lawaai een vliegtuig
motor aangezet en nu bleek dat pechvogel
Heinrich van den Burg toch nog een start
wilde wagen. Na twee minuten was hij weer
geland want de motor maakte vreemde
geluiden. Zo had van den Burg toch nog
twee vluchten gemaakt in Vlissingen. De
aviateurs werden gehuldigd met toespraken
en kransen voor hun fraaie demonstraties.
Adriaan Mulder had de eerste overland-
vlucht in Zeeland gemaakt met zijn retour
vlucht naar Domburg. Jan van Bussel had
zowel om de toren van Vlissingen als die van
Middelburg gevlogen. Het luchtspektakel
was het gesprek van de dag voor de zeer
velen die nog nooit een vliegtuig in de lucht
hadden gezien. De opkomst op het vliegveld
was niet groot geweest, maar over het gehe
le eiland had men toch de vluchten waarge
nomen. Wij vliegen niet voor het geld, doch
alleen om deze vliegsport hoog te houden,
zei een der sprekers bij de sluiting van de
vliegweek, en hij citeerde dichter Tollens:
Wij tellen de uitkomst niet doch zien het
doel alleen!
8
Den Spiegel, oktober 1997